تحلیل و بررسی اقسام فعل حَسَن و نسبت آن با افعال الهی در اندیشه متکلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

چکیده

یکی از مبادی مسأله حسن و قبح، مفهوم‌شناسی دو واژه حَسَن و قبیح بوده و نسبت‌سنجی این دو واژه با عناوین احکام خمسه، یعنی واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح، نیز در همین راستا محل بحث متکلمان قرار گرفته است. دیدگاه‌های مختلفی در نسبت‌سنجی مذکور میان متکلمان شکل گرفته است؛ چنان‌که گاهی اصل لزوم این نسبت‌سنجی مورد تردید قرار گرفته است. پژوهش حاضر بعد از نقل و ارزیابی آرای متکلمان نشان داده است که تردید در لزوم و ثمره نسبت به این بحث، منشأ درستی ندارد و این بحث از مبادی تأثیرگذار در فروعات مباحث عدل و مسأله حسن و قبح عقلی است. تحلیل و ارزیابی آرای ناظر به نسبت‌سنجی میان حسن و قبح و احکام خمسه به این نتیجه منتهی شد که داخل کردن فعل مکروه در عنوان «فعل حَسَن» ـ که در قرون میانه رواج یافته ـ فاقد توجیه و پشتوانه محکم است؛ چنان‌که خارج کردن فعل مباح از عنوان فعل حَسَن و رد نسبت تناقض میان دوگانه «حَسَن و قبیح» و پذیرش وجود واسطه میان این‌دو، طریق صواب و قول مختار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Different Kinds of Good Act and Their Relation to Divine Acts in the Light of Theologian’s Thought (An Analysis and Study)

نویسنده [English]

  • Abdurahim Soleimani Behbani
An assistant and faculty member at The Research Center of Islamic Science and Culture.
چکیده [English]

One fundamental principle of good and evil theory is the semantics of the two terms and their relation to the five legal rules (obligatory, forbidden, recommended, reprehensible, mubah neutrally allowed); this is the point of controversy among theologians’. There are different views as to this relation among theologians. Sometime they have cast doubt on the very requirement of such a study.
Having examined and evaluated the theologian opinions, the author has shown that there is no ground to cast doubt on the requirement and outcome of such a study, for it is one effective foundation of the branches of the theory of justice and that of good or evil. The examination of the above relation leads to the conclusion that the inclusion of the reprehensible under “good act” -practiced during the middle ages of Islam- was wrong and erroneous. In addition, the exclusion of mubah (the neutrally allowed) from “good act” is correct and valid and my favored view. The reason is that there is no contradiction in the duality of “good/evil”, rather there is an intermediate thing between them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • good and evil
  • the five legal rules
  • divine acts
  • different kinds of acts
  1. ابن‌میثم بحرانى، میثم‌بن‌علی (1406ق). قواعد المرام فى علم الکلام. قم: مکتبة آیة الله المرعشى.
  2. اردبیلی، مولی احمد (1419ق). الحاشیة على إلهیات الشرح الجدید للتجرید. به تحقیق احمد عابدی. چاپ دوم. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.‏
  3. استرآبادی، محمدجعفر (1382). البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة (ج2). ‏قم‏: مکتب الأعلام الإسلامی.
  4. تفتاز آنی، مسعودبن‌عمر (بی‌تا). شرح التلویح على التوضیح لمتن التنقیح فی أصول الفقه (ج1). ضبطه و خرج آیاته و احادیثه زکریا عمیرات. مصر: مکتبة صبیح.
  5. جرجانى، علی‌بن‌محمد (1325ق). شرح المواقف (ج8). مصر: مطبعة السعادة. افست قم: الشریف الرضی.
  6. حسینی تهرانی، سید هاشم (1365). توضیح المراد. چاپ سوم. تهران: انتشارات مفید.
  7. حلبى، ابوالصلاح تقی‌بن‌نجم (1404ق). تقریب المعارف. قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
  8. حمصى رازى، محمودبن‌علی (1412ق). المنقذ من التقلید (ج1). قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
  9. خواجگی شیرازی، محمدبن‌احمد (1375). النظامیة فی مذهب الإمامیة. به تصحیح و تعلیق على اوجبی. تهران: میراث مکتوب.
  10. ربانی گلپایگانی، علی (1395). إیضاح المراد. چاپ سوم. قم: رائد.
  11. ــــــــــــــــ (1418ق). القواعد الکلامیة. قم: مؤسسة الإمام الصادق7.‏
  12. سبحانی، جعفر (1420ق). رسالة فی التحسین و التقبیح العقلیین. قم: مؤسسه امام صادق علیه السلام.
  13. سید مرتضی، علی‌بن‌حسین (1381). الملخّص فی أصول الدین. تهران‏: مرکز نشر دانشگاهی.
  14. ــــــــــــــــ (1411ق). الذخیرة فی علم الکلام. به تحقیق سید احمد حسینی. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
  15. ــــــــــــــــ (1376). الذریعة إلى أصول الشریعة (ج2). تهران: سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
  16. ــــــــــــــــ (1405ق). رسائل الشریف المرتضى (ج3). به تحقیق سید مهدی رجایی. قم: دارالقرآن الکریم.
  17. شبّر، سید عبدالله (1422ق). حق الیقین فی معرفة أصول الدین (ج1). چاپ دوم. قم: انوار الهدی.
  18. شعرانی، ابوالحسن (1362). شرح فارسی تجرید الاعتقاد. تهران: انتشارات اسلامیه‏.
  19. شهید اول، محمدبن‌مکی (1422ق). المقالة التکلیفیة در: «شهید ثانی. بیاضی نباطی. اربع رسائل کلامیة (ص 33- 86)». قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
  20. شهید ثانی، زین‏الدین‌بن‌علی‏ (1416ق). تمهید القواعد. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم‏.
  21. شیخ طوسی، محمدبن‌حسن (1394). تمهید الأصول. قم: رائد.
  22. ــــــــــــــــ (1417ق). العُدّة فی أصول الفقه (ج1). به تحقیق محمدرضا انصاری قمی. قم: تیزهوش.
  23. ــــــــــــــــ (1414ق). الرسائل العشر. چاپ دوم. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
  24. ــــــــــــــــ (1406ق). الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد. بیروت: دار الأضواء.
  25. عثمان، محمود حامد (1423ق). القاموس المبین فی اصطلاحات الأصولیین. ریاض: دار الزاحم.
  26. عرب‌شاهی، ابو الفتح‌بن‌مخدوم الخادم الحسینی (1365). مفتاحالباب در: «علامه حلى، فاضل مقداد، ابوالفتح‌بن‌مخدوم حسینى‏. الباب الحادی عشر مع شرحیه النافع یوم الحشر و مفتاح الباب (ص65- 219). به تحقیق مهدی محقق. تهران: مؤسسه مطالعات اسلامى‏.
  27. علامه حلی، حسن‌بن‌یوسف (1426ق). تسلیک النفس إلى حظیرة القدس. قم: مؤسسة الإمام الصادق7.
  28. ــــــــــــــــ (1419ق). کشف المراد فى شرح تجرید الاعتقاد. قم: مؤسسة النشر الاسلامى.
  29. ــــــــــــــــ (1415ق). مناهج الیقین فی اصول الدین. تهران: دار الأسوة.
  30. ــــــــــــــــ (1413ق). الرسالة السعدیة. بیروت: دار الصفوة.
  31. ــــــــــــــــ (1409ق). الألفین. چاپ دوم. قم: هجرت.
  32. فاضل مقداد، مقدادبن‌عبدالله سیوری (1422ق). اللوامع الالهیة فی المباحث الکلامیة. به تحقیق محمدعلی قاضی طباطبایی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
  33. ــــــــــــــــ (1420ق). الأنوار الجلالیة فی شرح الفصول النصیریة. به تحقیق علی حاجی‌آبادی و عباس جلالی‌نیا. مشهد: مجمع البحوث الإسلامیة.
  34. ــــــــــــــــ (1405ق). ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین. به تحقیق سیدمهدی رجائی. قم: کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی.
  35. قاضی، عبدالجباربن‌احمد (1422ق). شرح الأصول الخمسة. به تحقیق احمد‌بن‌حسین. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  36. ــــــــــــــــ (1971م). المختصر فی أصول الدین. به تحقیق محمد عماره. بیروت: دارالهلال.
  37. ــــــــــــــــ (1962- 1965م). المغنی فی أبواب التوحید و العدل (جلد 6). قاهره: الدار المصریة.
  38. لاهیجی، عبدالرزاق‌بن‌علی (1383). گوهر مراد. به تحقیق زین‌العابدین قربانی. تهران: نشر سایه.
  39. ــــــــــــــــ (1372). سرمایه ایمان در اصول اعتقادات. به تحقیق صادق لاریجانی. تهران: انتشارات الزهراء.
  40. محقق حلی، جعفربن‌حسن (1421ق). المسلک فی اصول الدین و الرسالة الماتعیة. به تحقیق رضا استادی. مشهد: آستان قدس رضوی.
  41. محقق طوسی، خواجه نصیرالدین (1407ق). تجریدالاعتقاد. قم: دفتر تبلیغات اسلامى‏.
  42. مظفر، محمدحسن (1422ق). دلائل الصدق لنهج الحق (ج3). قم: مؤسسة آل البیت:.‏
  43. ملاحمی خوارزمی، محمودبن‌محمد (1386). الفائق فی اصول الدین. به تحقیق ویلفرد مادلونگ و مارتین مکدرمت. تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
  44. مؤیّدی، ‏ابراهیم‌بن‌محمد (1422ق). الإصباح على المصباح فی معرفة الملک الفتاح. به تحقیق عبد الرحمن شایم. صنعاء: مؤسسة الإمام زید‌بن‌علی.