مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51052شماره 3 - پیاپی 6 (پاییز 1394)20160220Zynoozi's version of fundamentality of existenceتقریر حکیم مدرس از تصویر اصالت وجود94845074FAعبدالرسول عبودیتدانشیار و عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره), قم، ایرانJournal Article20151227The fact that essences are directly and without any medication predicated of objective realities and the fact that such predications end up in tautology with the subject and predicate having the same instance caused philosophers from the time immemorial to think instinctively that objective realities are nothing other than essences- an interpretation known in later centuries as "fundamentality of essence". Based on this instinctive understanding Suhrawardi tried to prove that existence was respectival, having no instance in the real world and no real image [in mind]. His endeavors led philosophers to believe that essence was fundamental and essence respectival. Mir Damad has however touched the probability that existence be fundamental and essence respectival. He dealt with it as mere mental consideration, believing that it was false. Contrary to all his preceding philosophers, Mulla Sadra, being under the influence of mystics and relying on intuition, proposed that the latter that is the fundamentality of existence and non-fundamentality of essence was the right option. He proved his theory with the help of several arguments, considering thus essence as having nothing to do with the external world and freeing thus intellect from the clutches of essence. By doing so, he made new discoveries and solved many problems that were not solved previously. Most post-Sadrian Shiite thinkers agree with Sadra approving of many of his views. Among these thinkers, is Mudarris Ali Zynoozi, a powerful commentator of transcendental theosophy. The present article is an attempt to give an image of his version of fundamentality of existence. حمل ماهیات بر واقعیات تشکیلدهنده ملأ خارج به حمل هو هو و بدون واسطه در عروض، به ضمیمه این آموزه که مفاد حمل هو هو اتحاد و اینهمانی موضوع و محمول در مصداق است، سالیان دراز بهطور ارتکازی این تفسیر را در ذهن فیلسوفان در پی داشت که واقعیات خارجی همان ماهیاتاند؛ تفسیری که در چند سده اخیر به «اصالت ماهیت» شهرت یافته است.
شیخ اشراق با تکیه بر همین ارتکاز، کمر همت بر اثبات اعتباریت وجود بست و بر فرد نداشتن مفهوم وجود در خارج و نفی صورت عینی برای آن اصرار ورزید و نتیجه این تلاش او در ذهن فیلسوفان این بود که ماهیت اصیل است و وجود اعتباری.
میرداماد که خود با شیخ اشراق همرأی است، احتمال عقلی این شق را نیز مطرح کرد که وجود در خارج فرد داشته، اصیل باشد و ماهیت از خارج منتفی و اعتباری باشد، ولی او این شق را در حد فرضی عقلی مطرح کرد و به بطلان آن یقین داشت.
صدرالمتألهین برخلاف همه اندیشمندان پیش از خود، با تأثر از آثار عرفا و با کمک گرفتن از شهود، بر آن شد که شق اخیر،یعنی اصالت وجود و اعتباریت ماهیت درست است. او این مدعا را با براهین متعددی ثابت کرد و بدین نحو پای ماهیت را از خارج برید و زنجیری را که احکام ماهوی به دست و پای عقل در کشف احکام واقعیات بسته بودند، پاره کرد و به اثبات احکامی جدید و باز کردن گرههایی ناگشوده نایل آمد که پیش از او کسی توفیق آن را نداشت.
اکثر اندیشمندان پس از صدرالمتألهین در حوزه فرهنگ اسلامی شیعی با او همرأیاند و بر اکثر اندیشه های او صحه گذاشتهاند. از جمله آنها، حکیم آقاعلی مدرس زنوزی است که از شارحان قوی حکمت متعالیه به شمار میآید و این مقاله به تصویر و اثبات اصالت وجود در آثار او اختصاص دارد.https://fhi.hekmateislami.com/article_45074_70308893c9f937a751bb9a7310605fd8.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51052شماره 3 - پیاپی 6 (پاییز 1394)20160220Zynoozi's innovative theory of physical resurrectionنظر ابداعی آقاعلی مدرس درباره معاد جسمانی497445076FAعلیرضا کرمانیاستادیار و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). قم. ایرانJournal Article20150715According to Zynoozi resurrection is no doubt physical. Physical resurrection does not however depend on imaginary body nor does it depend on the return of soul to its physical body. Zynoozi presumes that the stages of existence are connected with each other when they descend and that the realities of existents return to a superior realm when they ascend. He also believes that soul and body are in a state of unificatory union. Based on these principles he says that after its relation is cut off with its respective soul, body continues moving until it reaches the stage where it is able to receive a soul suiting the next world. When man was first created it was again his body that reached the stage of receiving an immaterial soul after undergoing some substantial movement. According to him, man does not lose his material dimension in the coming world. The coming world is instead a stage of being that includes all other existential stages. The soul that is the outcome of substantial movement reaches a stage of perfection where it is able to retrieve the details of its past. The next world is the place of junction and disjunction, brevity and details. Having undergone certain changes, man's material dimension will be present in the next world. از دیدگاه حکیم مؤسس، بیتردید معادْ جسمانی است، ولی جسمانیتِ معاد، نه به بدنی مثالی است و نه با عود نفس به بدنی مادیِ دنیوی، بلکه ایشان با مبنا قراردادن اصلِ اتصال مراتب وجود در نزول عالم، و حرکت و عروج حقایق و موجودات به سوی غایتی برتر در صعود عالم از یکسو، و اصلِ ترکیب اتحادیِ نفس و بدن از سوی دیگر، معادی را به تصویر میکشد که در آن، بدن، پس از قطع تعلق دنیوی نفس، با حرکت خود، به مرتبه وجودی نفس ارتقاء مییابد و شایسته تعلق نفس متناسب با نشئه آخرت میشود؛ چنانکه در بدو پیدایشِ انسان نیز این بدن بود که با حرکتی جوهری به مرتبه شایستگی حدوث یا ظهور روح مجرد رسید. در این اندیشه در انسان اخروی مرتبه حسی و مادی حذف نمیشود، بلکه اصولاً آخرت نشئهای است که تمامی مراتب وجودی در آن یکجا جمع شده است و نفسِ حاصل از حرکت جوهریِ جسم به استکفای ذاتی بر ظهور تفاصیل خود قدرت مییابد. بر این اساس، آخرت موطن جمع و فرق و اجمال و تفصیل است و ازاینرو، مرتبه مادیِ انسان با تبدلی که در آن رخ میدهد، در نشئه آخرت حضور دارد.https://fhi.hekmateislami.com/article_45076_843ebdebe73c5143668f660b5dae4716.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51052شماره 3 - پیاپی 6 (پاییز 1394)20160220Reunion of dynamic body and soulمعاد بدن پویا به سوی روح759945077FAمحمدرضا ارشادی نیااستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه سبزوار ، سبزوار، ایرانJournal Article20150721After many scholarly tussles, philosophical thoughts eventually overcame Ash'arite thoughts causing their extinction among Shiite philosophers. Though there is presently no room for Ash'arism and its equivalent, Akhbarism due to the presence of rich Sadrian heritage and its well-behaved and knowledgeable scholars, intellectual residue however causes some big names to pick up Ash'arite thoughts. Among things they exploit to create skepticisms is the issue of physical resurrection. From among the transcendental theosophists, Zynoozi, the founding theosophist is also the target of distortion. The illusion that has given rise to such skepticism is: since Zynoozi gives a new version of Sadrian physical resurrection therefore he is an easy prey, he can be easily, out of animosity, distorted. Ashtiyani, a contemporary theosophist, is criticized for being critical of Zynoozi's theory. A review of fundamental opinions expressed by Zynoozi and a review of the outlines of professor Ashtiyani's critique of him let us know about the truth showing that the claims made by the anti-philosophical circles are baselessفکر ثاقب و نافذ فلسفی پس از کشمکشهای علمی، سرانجام اشاعره را در قلمرو اندیشه حکیمان امامی به انقراض کشاند و آنها را از خودنمایی بازنشاند. در عصر ما درعینحال که بر اثر میراث فاخر حکمت صدرایی، و متانت اخلاقی و وقار علمی حکمای متعالی، جایی برای اشعریگری و همسنگ آن، اخباریگری یا اخبارگرایی باقی نمانده است، اما رسوب فکری موجب گزینش محتویات فکر اشعری از سوی برخی صاحبعنوانهاشده است. از مواضع مورد سوءاستفاده این طیف برای شبههافکنی، نظریه معاد جسمانی است و در بین حکمای متعالی، حکیم مؤسس نیز هدف تحریف است. توهمی که به شبههانگیزی دامن زده این است که چون حکیم مؤسس درصدد درانداختن طرح نو در کیفیت معاد جسمانی، با نظریه صدرا به تقریر متفاوت برآمده، پس زمینه عنادورزی با حکمت اسلامی، فراهم است! و در این صدد حکیم معاصر جناب استاد آشتیانی نیز بر اثر نقد نظریه حکیم مؤسس مورد تعرض قرار گرفته است. بازنگری مواضع و مبانی زیربنایی حکیم مؤسس و بازخوانی رئوس نقد استاد آشتیانی بر رهیافت حکیم مؤسس، زلال حقیقت را در اختیار ما خواهد گذاشت، و ادعاهای ناصواب و بیپشتوانه مدعیان فلسفهستیز را به مصدر احاله خواهد داد.https://fhi.hekmateislami.com/article_45077_92aa4465e7be87019258a8e9ecb6fb20.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51052شماره 3 - پیاپی 6 (پاییز 1394)20160220Soul-Body relation in Zynoozi and Mulla Sadraرابطه نفس و بدن از منظر حکیم طهران و صدرالمتألهین10113445096FAمحمدتقی یوسفیاستادیار و عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه باقرالعلوم(ع). قم. ایرانJournal Article20150629The problem of soul and body and their relation is a challenging issue with a wide domain, attracting philosophers' attention from the time immemorial. The problem emerges because the question arises how immaterial human soul is related to his material body, forming thus a single existent. Having innovated new philosophical principles such as fundamentality of existence, gradation of existence and substantial movement, Mulla Sadra gave a new and unprecedented structure to philosophical issues including the issue of soul. Based on the bodily creation of soul, progressive substantial movement, unificatory composition of matter and form, he deems that the relation between soul and body is a unificatory relation. As long as man is thus experiencing elemental life, he will have a reality of many degrees. He is material as well as immaterial to the extent that body is the lower degree of soul and soul is the higher degree of body. As man however lives on he gives up immateriality keeping up its positives alone in the stage of imaginary body. Zynoozi is one of the most careful Sadrian commentators. He explains Sadra's principles and views, though his way of explanation is somewhat different from that of Sadra. He believes that the combination of human essence from genus and differentia, the combination of rational soul from different degrees and finally the combination of soul and body are instances of real composite, though the combination of the forms of human organs with their matters is an instance of natural combination – though not essential natural combination. He believes that the interaction between soul and body is mutual. Soul is the determining cause of body and body the preparing cause of soul. Though after death, this mutual interaction comes to an end the particles of a person's body look after the soul of that person. They will finally reach it. The present article studies the opinions of these two philosophers in a comparative wayمسئله نفس و بدن و رابطه آن دو، از مباحث پردامنه و چالشبرانگیزی است که از دیرباز ذهن بسیاری از فیلسوفان را به خود مشغول کرده است. این مسئله از آنجا عرصة ظهور مییابد که نفس مجرد انسانی چگونه میتواند با بدن مادی ارتباط داشته باشد و موجود واحدی را تشکیل دهد. ملاصدرا با ابداع مبانی فلسفی جدید، همچون اصالت وجود، تشکیک در وجود و حرکت جوهری، طرحی نو از کل مسائل فلسفی از جمله مسائل نفس، ارائه داد که تا پیش از او بیسابقه بوده است. این حکیم پرآوازه بر مبنای حدوث جسمانی نفس و حرکت جوهری اشتدادی آن، و ترکیب اتحادی ماده و صورت، رابطه نفس و بدن را رابطهای اتحادی میداند و بر همین مبنا، انسان تا زمانی که در حیات مادی عنصری به سر میبرد، حقیقتی ذومراتب است که هم از درجات تجرد برخوردار است و هم از درجه مادیت، بهگونهایکه بدن مرتبه نازله نفس و نفس مرتبه عالیه بدن است؛ هرچند در ادامه حیاتش مرتبه مادیت رها میشود و تنها کمالات آن در مرتبه جسمانی مثالی باقی میماند. حکیم آقاعلی مدرس یکی از دقیقالنظرترین فیلسوفان پس ملاصدراست که به تبیین مبانی و دیدگاه صدرالمتألهین همت میگمارد؛ هرچند در نوع بیان، ارائة مثالها و بیان لوازم تفاوتهایی با ملاصدرا دارد. ایشان با اعتقاد به اینکه ترکیب ماهیت انسان از جنس و فصل، ترکیب نفس ناطقه از مراتب گوناگون و در نهایت ترکیب نفس و بدن، از مصادیق مرکب حقیقی بهشمار میرود. گرچه ترکیب موجود میان صورتهای اعضای بدن و مواد آنها ترکیبی طبیعی است، طبیعی بالذات نیست، بلکه از نوع ترکیب اعتباری بالذات است. وی تعامل نفس و بدن را دوسویه و به صورت ایجابی و اعدادی میداند که نفس طبق آن علت موجبه بدن و بدن علت اعدادی نفس به شمار میآید. هرچند پس از جدایی نفس از بدن رابطة دوسویه قطع میشود، اجزای بدن همچنان به دنبال نفس همان شخص خاص، رواناند و حتی در حیات ابدی نیز به او خواهند رسید. نوشتار حاضر از رهگذر تبیین دیدگاه دو فیلسوف یاد شده به واکاوی و سنجش تطبیقی میان آنها میپردازدhttps://fhi.hekmateislami.com/article_45096_b429312f9fabc24955d6fc58d2a4fe36.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51052شماره 3 - پیاپی 6 (پاییز 1394)20160220Presence of Natural Universal in External World and Fundamentality of Existence; Compatibility or Incompatibilityوجود کلی طبیعی در خارج و اصالت وجود، سازگاری یا ناسازگاری13514845097FAحسن معلمیدانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع). قم. ایرانJournal Article20151211Muslim philosophers believe that natural universals exist in the external world with the existence of their instances. They, on the other hand, hold that fundamentality lies with existence or essence. Some are of the view that the conviction that natural universals exist in the external world is compatible only with the conviction that fundamentality lies with essence. The fact of the matter is however that the fundamentality of existence or the identicalness of essence with existence is not incompatible with the belief that natural universals exist in the external world. Peripatetic philosophers believe they are compatibleفلاسفه اسلامی کلی طبیعی را در خارج به وجود افراد موجود میدانند و از سوی دیگر، بحث اصالت وجود یا ماهیت نیز در فلسفه اسلامی مطرح است. عدهای پنداشتهاند اعتقاد به وجود کلی طبیعی در خارج، فقط با اعتقاد به اصالت ماهیت سازگاری دارد؛ درحالیکه اگر به اصالت وجود و عینیت ماهیت با وجود معتقد باشیم، جمع بین اعتقاد به کلی طبیعی در خارج با اصالت وجود سازگاری کامل دارد و فیلسوفان مشاء نیز اینچنین میاندیشیدند.https://fhi.hekmateislami.com/article_45097_8f7c2535efdf03067bc5fd9028ef50c4.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51052شماره 3 - پیاپی 6 (پاییز 1394)20160220A Review of intermediate life and its features in accordance with Mulla Sadra's theoryسیری در حیات برزخی انسان و ویژگیهای آن با تکیه بر دیدگاه ملاصدرا14918145098FAاحسان ترکاشونداستادیار گروه معارف دانشگاه ملایر. ملایر. ایرانJournal Article20150912Intermediate world is the spiritual dimension of this world indicating some sort of familiarity with this world. That is why it has some of the features of this world. This world, the intermediate world and the next world each forms a stage of human existence. Man is in fact an existent that has graded stages, such that his intermediate world is stronger than his present world and his next world is stronger than his intermediate world. Man's evolutionary movement begins with his bodily creation, ending up in material-imaginary, imaginary and finally intellectual being. Since Mulla Sadra assumes that the intermediate world is primarily caused by imaginary faculty he says that there is oneness between power and perception. If a person is able to conceive the bounties of Paradise, he will be able to have them together with the feeling of pain or pleasure they produce. He needs however to create the grounds for such powers and perceptions beforehand when he is this world.عالم برزخ، وجه علوی عالم دنیا و همان بقای انس به دنیاست و به همین دلیل برخی از ویژگیهای این دنیا را دارد. دنیا، برزخ و قیامت از دیدگاه ملاصدرا هر کدام مراتبی از وجود انساناند. در حقیقت انسان موجودی دارای مراتب تشکیکی است؛ بهطوریکه مرتبهی برزخ او از دنیا قویتر، و مرتبه قیامت او از برزخ شدیدتر است. مراتب تکامل روح انسان با حدوث جسمانی آغاز میشود و در ادامه، وجودی مادّی- مثالی، مثالی و در نهایت ممکن است در سیر تکامل برزخی خود به موجودی عقلی نیز تبدیل شود. ازآنجاکه ملاصدرا آغاز عالم برزخ را بهواسطه قوّه خیال میداند، از نظر ایشان میان قدرت و ادراک عینیت برقرار است. همینکه انسان قدرت بر تصور و ادراک نعمتهای بهشتی را دارد، بعینه آنها را نزد خود حاضر میکند و با آنها لذت میبرد یا متألَم میشود. البته زمینه این قدرتها و ادراکات را از قبل و در عالم دنیا برای خود فراهم کرده استhttps://fhi.hekmateislami.com/article_45098_98fe20040c53c3d157c0ddc9ca8041f0.pdf