مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51059شماره2 -پیاپی 33-تابستان 1401)20221105The Position of Ethical Good in Mulla Sadra's Ethical System (An Examination)بررسی جایگاه خیر اخلاقی در نظام اخلاقی ملاصدرا1132160032FAگل حسین شاه نقویدکترای فلسفه اسلامی جامعة المصطفی العالمیةمحمدمهدی گرجیاناستاد و عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام (نویسنده مسئول)نمی دانمJournal Article20210121In what follows, the nature of ethical good and its ontic characteristics are scrutinized. In philosophy generally and in Mulla Sadra's philosophy specifically, good is an ontic issue bearing close and inseparable ties to existence. As per the ontological approach in Mulla Sadra's ethical system, the issue of good stands on firm and strong bases. In Islamic theosophy, existence and existential perfection are mainly good and the primacy of existence theory gilds all our actions and practices with the color of existence and then adopts an ontic approach to the issue of good. <br />Now the question is: how should we assess human and voluntary evils such as murder which ethically are not considered good? Are they acts of existence while being evils or they are both privative and evils? In other word, how can we resolve such a contradiction? For the explanation of the issue, we ought to reexamine the concept of ethical good. For the same reason, the authors have studied the nature of good, its constituents, and what there is in Mulla Sadra's system of ethics that would help us in our reexamination of ethical good.<br />According to Mulla Sadra, a moral man/woman not only enjoys existential openness but also is characterized by divine ethics thus becomes godlike.تحقیق حاضر، درباره بازشناسی ماهیت و حقیقت خیر اخلاقی و ویژگیهای وجودی آن است.<br />در فلسفه به طور کلی و در فلسفه ملاصدرا به طور خاص، خیر امر وجودی است و با وجود پیوند عمیق و ناگسستنی دارد. و بر اساس دیدگاه وجودی، نیکی و خیر در نظام اخلاقی ملاصدرا بر مبانی محکم و استواری بنا نهاده شده است. در حکمت اسلامی، وجود و کمال وجودی اساسا خیر است و اصالت وجود به همه افعال و آنچه از طریق عمل پا به هستی می نهد، رنگ وجودی عطا می کند و به تبع آن، به خیریت نگاه وجودی دارد.<br />حال سوالی که در اینجا مطرح میشود آن است که شرور اختیاری و صدور افعالی از انسان مانند قتل که از نظر اخلاقی خیر محسوب نمیشود، چگونه ارزیابی میشوند آیا فعل وجودی است و در عین حال شر است و یا امر عدمی است و شر محسوب میشود و به عبارتی چگونه این تضاد قابل حل است؟ که برای ایضاح آن باید خیر اخلاقی را مورد بازشناسی قرار داد.<br />به همین خاطر بحث از چیستی، مولفهها یا امور موجود در نظام اخلاقی ملاصدرا که به بازشناسی خیر اخلاقی یاری میرساند، مورد بحث این نوشتار است.<br />بر این اساس، انسان اخلاقی از منظر حکمت متعالیه ضمن برخورداری از سعه وجودی، متخلق به اخلاق الله بوده و به حق تعالی تشبه مییابدhttps://fhi.hekmateislami.com/article_160032_88bbe72b631ff546087b3e0e83d6df72.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51059شماره2 -پیاپی 33-تابستان 1401)20221105The Evolution of the Meaning of Immanence from Peripatetic Philosophy to Transcendent Theosophyتطوّر معنای حلول از فلسفه مشاء تا حکمت متعالی3352160033FAفاطمه رمضانی مقدمدکترای حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهدعلیرضا کهنسالدانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی،مشهدعباس جوارشکیاندانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی،مشهدJournal Article20200916"Immanence" is an important and much used concept in Islamic philosophy. An inquiry into the evolution of "subsistence of immanence" suggests that the theory of immanence in a logical course from peripatetic, to illumination, and to transcendent theosophy, has passed through fundamental alterations. One influential concept in this context is that of "permeation" being the main constituent of immanence in the two peripatetic and illumination systems. Having dealt with issues such as that there are some indivisible things despite their being material and of immanence, that sense and imagined perceptions are incorporeal and void of permeation and immanence, and the challenges of the theory of immanence in divine knowledge, they have eliminated the concept of "permeation" from "immanence". Thus in transcendent theosophy, the definition of "immanence" evolved from "permeation" into the concept of "existence for other than itself" i.e. an immanent thing in a locus. It eventually paved the way for novel theories such as that accident is to be regarded as a grade of substance and that matter and form are of unified composition and the theory of subsistence of issuing. «حلول» از مفاهیم پرکاربرد و مهم در فلسفه اسلامی است. واکاوی تطور قیام حلولی نشان میدهد که این نظریه در روندی منطقی با عبور از فلسفه مشاء و اشراق به حکمت متعالیه، دچار دگرگونیهای اساسی شده است. یکی از مفاهیمی که در این زمینه تأثیرگذار بوده، مفهوم سریان است که در دو نظام مشاء و اشراق، عنصر اصلی حلول میباشد. پس از مواجه شدن با مباحثی همچون منقسم نبودن برخی امور بهرغم مادیت و حلول، تجرد ادراک حسی و خیالی و عدم سریان و حلول در آنها و چالشهای نظریه حلول در علم باریتعالی، مفهوم سریان از حلول حذف گردیده است و تعریف حلول در حکمت متعالیه را از سریان به وجود لغیره حالّ برای محل تبدیل کرده و در نهایت، زمینهساز حقایق بدیعی چون مرتبه بودن عرض نسبت به جوهر و ترکیب اتحادی ماده و صورت و قیام صدوری گشته است.https://fhi.hekmateislami.com/article_160033_e916c05991df0da64bd0019dd1813101.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51059شماره2 -پیاپی 33-تابستان 1401)20221105Mulla Sadra's Political Philosophy on the Role of People in Government (An explanation)تبیین دیدگاه فلسفه سیاسی صدرایی در باب جایگاه مردم در حکومت5371160035FAریحانه عصارنیادانشجوی دکترای حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهدمرتضی حسینی شاهرودیاستاد و عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20201115The role of people in managing a society, since long time ago, has set up the main factor of creating a society as one important issue of political philosophy. This issue has a particular importance in Islam and Islamic philosophy. Accordingly, this essay goes to answer the question "what is the role of people and the position of acceptability in a government as per Mulla Sadra's viewpoint?"<br />There are two different views as to this question. The first view considers Mulla Sadra's political philosophy undemocratic and authoritative. There is no room for the principle of acceptability; however, legitimacy is the main principle of a regime. Nonetheless, according to the second view -the preferred view of the essay-, Mulla Sadra believes in a religious democracy in which people play a major role in preferring the kind of government, electing a ruler and supporting him (hypothesis). In order to prove this claim, the authors have studied related parts of Mulla Sadra's political philosophy, some related verses of the Qur'an, and comments on his political views by the followers of transcendent theosophy (method).<br />In their efforts to show the role of people in a religious democratic government (aim), the authors have come to the conclusion that, according to Mulla Sadra's view, in a religious government, the intellect is under the light of shari'ah (divine law) and acceptability falls under legitimacy, thus the society would be a utopia and an ideal city-state (findings).از دیرباز نقش مردم بهعنوان عنصر اصلی تشکیل دهنده اجتماع در اداره جامعه، یکی از مباحث مهم در فلسفه سیاسی بوده است. این بحث از منظر اسلام و فلسفه اسلامی اهمیت ویژهای مییابد. بر همین اساس، این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که جایگاه مقبولیت و نقش مردم در حکومت از منظر ملاصدرا چگونه است (سؤال)؟<br />در این زمینه با دو دیدگاه متفاوت روبهرو هستیم. دیدگاه اول، فلسفه سیاسی ملاصدرا را فلسفهای غیر مردمی و اقتدارگرا میداند؛ چنانکه رکن مقبولیت در حکومت جایگاهی ندارد، بلکه مشروعیت تنها رکن اصلی نظام است. اما براساس دیدگاه دوم ـ که مدعای این مقاله را نیز تشکیل میدهد ـ ملاصدرا به حکومت دینی مردمسالار معتقد است که مردم در آن نقش مهمّی در انتخاب نوع حکومت و حاکم و یاری او دارند (فرضیه). برای اثبات این مدعا، بخشهایی از مباحث سیاسی ملاصدرا در این حوزه و نیز برخی آیات مربوطه و همچنین سخنانی از پیروان حکمت متعالیه در شرح نظرات سیاسی وی مورد بررسی قرار گرفته است (روش).<br />نویسندگان این مقاله که در پی نشان دادن جایگاه و نقش اساسی مردم در حکومت دینی مردمسالارانه متعالیه بودند (هدف)، به این نتیجه دست یافتند که بر طبق نظر ملاصدرا، در حکومت دینی عقل در زیر نور شریعت و مقبولیت ذیل مشروعیت، جامعه را به مدینه فاضله تبدیل خواهد کرد (یافتهها).https://fhi.hekmateislami.com/article_160035_8fb9ce984b1ba591eed30d288cd71d83.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51059شماره2 -پیاپی 33-تابستان 1401)20221105Are Ideas Incommunicable but Expressible? (A Comparative Study of Frege and Searle's Views)انتقالناپذیری و بیانپذیری ایدهها (بررسی تطبیقی دیدگاه فرگه و سرل)7391160037FAمحمد علی عبداللهیدانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده الهیات، پردیس فارابی دانشگاه تهرانلیلا جوادیدانشجوی دکترای فلسفه دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20210206Frege argues that, contrary to thoughts that are concrete entities and independent of all minds, the content of an individual's mind (sense impressions, feelings, imaginations and so on) -that he calls ideas- are incommunicable in linguistic contact. His argument is that ideas depend on the knower and thus are private. In his theory of speech acts, Searle proposes the principle of expressibility which seems to refute the possibility of incommunicability of ideas. According to the principle of expressibility, "whatever can be intended can be said". Searle claims that this principle by itself does not repudiate private language and thus does not negate the possibility of the incommunicable.<br />In their essay, the authors try to study this principle in the light of linguistic turn, its results and epistemological implications. Searle's theory of meaning suggests that understanding of the absolute private and its being rendered into experience is not possible, and if possible, it cannot carry a meaningful expression. Accordingly, in Searle's view, even mental entities -contrary to what Frege has said- are not absolutely private and inexpressible."فرگه" معتقد است محتویات ذهن فرد (انطباعات حسی، احساسات، تخیلات و مانند آن) ـ که آنها را ایده مینامد ـ برخلاف اندیشه که امری عینی و مستقل از همه اذهان است، در ارتباط زبانی قابل انتقال نیست. مبنای استدلال وی برای اثبات انتقالناپذیر بودن ایدهها، وابستگی آنها به فاعل شناسا و خصوصیبودن ایدههاست. "سرل" در بنای نظریه افعال گفتاری، اصل بیانپذیری را طرح مینماید که به نظر میرسد امکان انتقالناپذیری ایده را نفی میکند. بنا بر اصل بیانپذیری، «هر چه را بتوان قصد کرد، میتوان آن را بیان کرد». به ادعای سرل، این اصل فینفسه نمیتواند زبان خصوصی را نفی کند و نمیتواند بدین طریق امکان امر انتقالناپذیر را منتفی سازد. در این مقاله تلاش میکنیم این اصل را در پرتو چرخش زبانی و نتایج و لوازم معرفتشناختی آن بررسی کنیم. نظریه معنای سرل نشان میدهد که از دیدگاه وی نه فهم امر کاملاً و مطلقاً خصوصی و تبدیل آن به تجربه امکانپذیر است و نه در فرض امکان چنین امری میتوان بیانی معنادار از آن عرضه کرد. بر این اساس، از نظر سرل حتی امور ذهنی نیز ـ بر خلاف آنچه فرگه معتقد بود ـ مطلقاً خصوصی و غیر قابل بیان نیستند.https://fhi.hekmateislami.com/article_160037_95da7baf99fb816fe252922ae6507394.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51059شماره2 -پیاپی 33-تابستان 1401)20221105Shahid Sadr's Treatment of Kant's Deontology (A Study of Shahid Sadr Ethical Theory in Comparison to That of Kant)مواجهه شهید صدر با وظیفه گرایی کانت (ارزیابی دیدگاه اخلاقی شهید صدر در تطبیق با وظیفه گرایی کانت)93112160038FAحسن لاهوتیاندانشجوی دکترای دانشکده ادبیات، دانشگاه علامه طباطباییعبدالله نصریاستاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20210123The question of how to determine ethical good or bad made philosophers propose three general approaches: consequentialism, deontology and virtue ethics. From among the most celebrated deontological theories, Kant's theory is known as the maximal one. In contrast, there are theories of deontology that take consequences into special consideration, as well. Shahid Sadr's view is an example of such theories that not only introduces practical reason as a faculty to determine duties like Kant, but also as per his world-view considers divine pleasure as an aim and criterion for values. <br />Since many studies have been carried out about Kant's theory, the main aim of this comparative research is to bring out strong and weak points of Shahid Sadr's view whose findings are as the following: a) to suggest a more precise analysis of the role of intention in ethical values; b) to propose a criterion of consequentialism free from objections raised against Kant's theory; c) to well analyze and answer the counter-examples that demonstrate Kant's view contrary to the commonsense.<br />In contrast, Kant's strategy in his analysis of the moral law -contrary to Sadr's deontology- has the characteristic of coming out of internal orientation and thus can be presented in the frame of other conceptsمسأله چگونگی تعیین خوبی و بدی اخلاقی، فیلسوفان را با سه رویکرد کلی نتیجهگرایی، وظیفهگرایی و فضیلتگرایی روبهرو کرده است. از جمله معروفترین نظریههای وظیفهگرایانه، نظریه کانت است که وظیفهگرایی حداکثری قلمداد میشود. در مقابل، نظریههایی وجود دارند که در کنار وظیفه، به نتیجه نیز توجهی ویژه دارند. دیدگاه شهید صدر از جمله این نظریات است که گرچه همچون کانت، عقل عملی را بهعنوان تعیینکننده وظیفه معرفی میکند، لکن براساس جهانبینی خود، غایتی به نام رضوان الهی را نیز معیار ارزش بهشمار میآورد. ازآنجاکه پژوهشهای متعددی در بررسی دیدگاه کانت انجام گرفته، هدف اصلی پژوهش تطبیقی حاضر، استخراج نقاط قوت و ضعف دیدگاه صدر است که یافتههای آن به شرح زیر میباشد: براساس دیدگاه صدر میتوان: الف) تحلیل دقیقتری از نقش نیت را در ارزش اخلاقی بیان کرد. ب) معیاری نتیجهگرایانه و بهدور از اشکالات کانت ارائه نمود. ج) مثالهای نقضی که دیدگاه کانت را مخالف فهم عمومی از اخلاق نشان میدهد را بهخوبی تحلیل کرد و پاسخ داد.<br />در مقابل، مسیر کانت در تحلیل قانون اخلاق ـ برخلاف وظیفهگرایی صدر ـ این ویژگی را داراست که از جهتگیری درونی بیرون آمده و در قالب مفاهیم دیگری ارائه شده است.https://fhi.hekmateislami.com/article_160038_53f8db1340696b2c6481b72ace17da16.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51059شماره2 -پیاپی 33-تابستان 1401)20221105Mulla Sadra on How Revelation Comes Down And Answers to Objectionsتبیین کیفیت نزول وحی در دیدگاه ملاصدرا و پاسخ به اشکالات113131160040FAمهدی منصوریدکترای فلسفه اسلامی دانشگاه باقر العلوم علیه السلاماحمد واعظیاستاد و عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم علیه السلامJournal Article20210120There are many controversies among theologians, philosophers and exegetes of the Qur'an on how revelation comes down. One of such efforts is Mulla Sadra's view in which he makes use of demonstrative reasoning, religious texts, and mysticism as a general method in order to present an explanation compatible with the apparent meaning of religious texts. He considers five phases for revelation: immediate, intellectual, imagined, sensory, and natural revelation for holy prophet, and sensory and natural for people. In his view, when the angel of revelation comes down to the prophet it does not mean that he abandons his place, rather he manifests himself while the prophet is elevated high, as well. There are a few objections raised to Mulla Sara's view and explanation answered by the authors after the meaning and phases of revelation have been explained.در میان متکلمین و مفسِّران و فلاسفه، اختلافات بسیاری در تبیین کیفیت نزول وحی وجود دارد. از جمله این تبیینها، دیدگاه ملاصدرا است که با استفاده از شیوه برهانی و استمداد از متون دینی و عرفان بهعنوان روش عامّ خود در حکمت متعالیه توانسته است تبیینی ارائه دهد که با ظواهر متون دینی سازگار باشد. او پنج مرحله برای تبیین نزول وحی در نظر میگیرد که عبارت است از: وحی بلاواسطه، وحی عقلی، وحی مثالی، وحی حسّی و طبیعی به پیامبر و وحی حسّی و طبیعی به مردم. از دیدگاه او نزول ملک بر نبی به معنای تجافی ملک نیست، بلکه به معنای تجلّی بوده و از طرفی همراه با ارتقاء نبی میباشد. بر نظر ملاصدرا در مراحل وحی و تبیین او از نزول، اشکالات متعددی وارد شده است که در این نوشتار، پس از توضیح مراحل و معنای نزول، به آنها پاسخ میدهیم.https://fhi.hekmateislami.com/article_160040_6d4ea6292e352cd259ffcad57cae8c87.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51059شماره2 -پیاپی 33-تابستان 1401)20221105The Criterion for Priority and Posteriority in Analytical Causality and the Ways of How to Discover Itملاک تقدّم و تأخر در علیّت تحلیلی و راههای کشف آن133147160041FAرضا پوراسمعیلدانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام0000-0001-7097-9822Journal Article20210125As one foremost philosophical issue, causality has been open to discussion by the philosophers since the beginning of philosophical thinking. The prima facie meaning of causality amidst those discussions might occur to the mind is external causation. In external causality, the existence of a cause is separate from that of effect. However, in another account of causation known as analytical causality, cause and effect have one identical instance i.e. the causal relation is between two different aspects of one identical thing. One main question as to analytical causality is that how and by what criterion we can distinguish one aspect as the cause and the other as the effect. Principally, how we can discern the causal priority and posteriority? Were this question not answered duly, one might confuse the instance of the cause with that of the effect. In the course of his effort, the author goes to analytically examine the criterion for causality in analytical causation. For this matter, he proposes two ways for discovering such a criterion: mutual implication and semantic comprehensiveness. He then goes on to study a few samples to show that his mechanism works well and in the end by proposing an incorrect sample demonstrates the root of error in the preceding literature when their authors came to determine instances of cause and effect.علیّت یکی از اساسیترین مباحث فلسفی است که از ابتدای آغاز تفکر فلسفی در میان فلاسفه رایج بوده است. در این میان معنایی که از علیّت در نگاه اوّل متبادر میشود، علیّت خارجی است. در علیّت خارجی، علّت وجودی جدا از معلول دارد. امّا در نوعی دیگر از علیّت که علیّت تحلیلی نام دارد، علّت و معلول یک مصداق داشته و رابطه علیّت میان حیثیّتهای مختلف یک موجود برقرار است. یکی از سوالات اساسی که در این نوع علیّت قابل طرح است، این پرسش است که به چه ملاکی میتوان یک حیثیّت را علّت و دیگری را معلول دانست و اساساً این تقدّم و تاخّر علّی چگونه کشف میشود؟ اگر این سوال به نحو صحیح پاسخ داده نشود، میتواند اشتباه در مصادیق علّت و معلول را در پی داشته باشد. در راستای همین مهم، این نوشتار به روش تحلیلی، ملاک علیّت را در علیّت تحلیلی بررسی میکند و دو راه تلازم و شمول معنایی را بهعنوان راههای کشف این ملاک تبیین میکند. در ادامه با بررسی چند نمونه، بر عملی بودن این راهکارها تأکید میکند و در آخر با طرح یک راه نادرست، منشأ خطای نوشتههای قبلی را در تعیین مصداق علّت و معلول روشن میسازد.https://fhi.hekmateislami.com/article_160041_c62ebb859b86291ef92bda93e44c8889.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51059شماره2 -پیاپی 33-تابستان 1401)20221105The Representation of Quiddity or Existenceحکایت ماهوی یا وجودی149168160050FAیوسف معززسطح چهار مرکز تخصصی فلسفه اسلامی ـ قمحسن معلمیاستاد و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامJournal Article20210112According to the primacy of existence and the mental abstraction of quiddity, quiddity is a concept abstracted by the mind from the determination of existence of things outside i.e. from the ends or limits of existing things. There thus is a controversy among thinkers whether quiddity has an outside reality -although this reality might be in the shadow of and subordinate to existence- or it has no reality outside whatsoever? Some scholars hold that quiddity has no reality outside and it thus merely exists in the mind. The outside world is an abode for existence, alone. Nonetheless, we can truly and literally apply the concept of quiddity on existing things outside for quiddity represents them in the mind literally, rather than figuratively. Now a question inevitably occurs how a mental concept without outside reality might represent an outside thing. There are two different and unrelated things with two separate abodes -neither this is that nor that is this. This implies representation without something to be represented (referent) i.e. quiddity is representing something in the world outside without its being the referent and instance of the said quiddity; this is absurd.<br />In their essay, the authors have tried to analytically examine the issue. The result is that correspondence between the mind and outside reality is not of quiddity but of existence. That is to say there is correspondence between two grades of existence. However, such correspondence is not between one specific existing thing to another specific, but between one superior grade of existence to another inferior one.براساس اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت، از یکسو ماهیت، انتزاع ذهن از تعین هستی اشیاء خارجی بوده و برگرفته از سقف وجودهای خارجی است. و از سوی دیگر بین اندیشمندان اختلاف است که آیا ماهیت تحقق خارجی دارد ـ اگرچه بهنحو تبعیت از وجود باشد نه بهنحو اصالت ـ یا هیچ نحو تحققی ندارد؟ بنا بر نظر برخی از اندیشمندان، ماهیت هیچ نحو تحقق خارجی نداشته و تنها در ذهن موجود است. موطن خارج نیز تنها موطن وجود است، ولی ماهیت بهنحو حقیقت بر وجود خارجی صادق بوده و حاکی از آن است، نه بهنحو مجاز. لذا خودبهخود این سؤال مطرح میشود که چگونه چیزی که هیچ نحو تحققی در خارج ندارد و فقط ذهنی است، حاکی از خارج است؛ زیرا دو چیز هستند که بیارتباط با هم بوده و هر یک موطن جدایی از دیگری دارد (نه این، آن است و نه آن، این) و این مستلزم حکایت بدون محکی است که محال است. در این مقاله سعی میشود مسأله با روش تبیین و تحلیل مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه بحث نیز این است که مطابقت بین ذهن و خارج، تطابق ماهوی نیست، بلکه مطابقت وجودی است. یعنی حکایت بین دو وجود تحقق دارد. اما نه از قبیل حکایت وجود خاص با وجود خاص دیگر، بلکه مطابقت بین وجود برتر و وجود فروتر.https://fhi.hekmateislami.com/article_160050_41c5a4f0a1b7d23fe44362c3a2ad1c76.pdfمجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51059شماره2 -پیاپی 33-تابستان 1401)20221105The Principles of Education in Transcendent Theosophy in Contrast to the Story of Liza's Plan for Philosophy for Childrenمبانی تربیت اخلاقی در حکمت متعالیه در مقایسه با داستان لیزا در برنامه فلسفه برای کودکان169190160051FAفاطمه حاجیلوئیاستادیار و عضوهیات علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجعلیرضا آل بویهاستادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0002-6443-4583Journal Article20210214Philosophy for children is a modern curriculum in the course of the betterment of philosophizing and thinking for the children; this effort claims a new approach in moral education called "ethical inquiry". Liza's plan has good educational capacities for creating a sphere of caretaking creative and critical thinking, some of its principles do not match up with those of Islamic education, though. It is thus necessary to take into consideration the axiological principles of her plan in order to make use of its positive capacities. To do so, after their analytical survey of Liza's story (the story of ethical values of the plan) and its guide (ethical inquiry), the authors have brought out its axiological principles and then compared them to those of transcendent theosophy. The results show that moral education of transcendent theosophy stands on absolutism, realism in moral values, and meaningfulness of divine values. Such a moral system would determine a sphere different from that of Liza's plan of ethical inquiry with relativism in moral values, conventionalism in ethics, and meaninglessness of divine values. Of course, having maintained the principles of transcendent theosophy we can enjoy the positive capacities of Liza's plan remedying its deficiencies in the light of the comprehensive education of people who are perfect moral and God-seekers.فلسفه برای کودکان، از برنامههای آموزشی جدید در جهت بهبود روند فلسفهورزی و تفکر در کودکان است و خود مدعی رویکرد جدیدی در تربیت اخلاقی با نام «کندوکاو اخلاقی» میباشد. این برنامه با وجود ظرفیتهای خوب تربیتی برای ایجاد فضای تفکر انتقادی، خلاق و مراقبتی، دارای مبانیای ناهمخوان با مبانی فلسفی تربیت اسلامی است. از این روضروری است جهت استفاده از ظرفیتهای مثبت برنامه، مبانی ارزش شناختی برنامه مورد توجه قرار گیرد. به این منظور بعد از بررسی تحلیلی داستان لیزا (داستان ارزشهای اخلاقی در این برنامه) و راهنمای آن (کندوکاو اخلاقی)، مبانی ارزششناختی آن استخراج شده و با مبانی ارزششناختی حکمت متعالیه مقایسه میشود. نتایج بهدست آمده نشان میدهد تربیت اخلاقی در حکمت متعالیه با مبانی اطلاقگرایی، واقعی دانستن ارزشهای اخلاقی و معناداری ارزشهای الهی، فضای تربیتی متفاوتی را از برنامه کندوکاو اخلاقی با مبانیای چون نسبیگرایی در ارزشهای اخلاقی، قراردادگرایی در اخلاق و بی معنایی ارزشهای الهی رقم خواهد زد. البته با مبانی حکمت متعالیه میتوان علاوه بر استفاده از ظرفیتهای مثبت برنامه فلسفه برای کودکان، نواقص آن در تربیت انسان جامع خداجوی متخلق را برطرف ساخت.https://fhi.hekmateislami.com/article_160051_6294e75ae261bcf00b7c2bafc86a4e23.pdf