TY - JOUR ID - 91316 TI - حرکت در عرفان و نقش آن در ظهور تعینات نظام هستی JO - حکمت اسلامی JA - FHI LA - fa SN - 2423-5105 AU - حسینی, سیداحمد AU - کیاشمشکی, ابوالفضل AD - دانشجوی دکتری عرفان اسلامی جامعة المصطفی العالمیة AD - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - شماره1-پیاپی 20 (بهار 98) SP - 141 EP - 162 KW - حرکت KW - عرفان KW - حرکت‌ حبی KW - حرکت ‌ظهوری KW - حرکت ‌جلائی KW - حرکت استجلائی KW - تجلی حق DO - N2 - به نظر حکما «موجود مادی» و به عقیده عرفا «هر موجود صاحب حیات» در حرکت است. خالق هستی که حی حقیقی است، به حرکت حبی، ظهوری، جلائی و استجلائی تجلی می‌یابد. او به‌واسطه حرکت حبی، عالم را عینیت می‌بخشد تا کمال وجود را آشکار نماید. در حرکت جلائی و استجلائی نیز نمایان شدن ذات حق برای ذات و تعینات تصور می‌شود که کمال تام خود را در مقام علمی در حقیقت محمدیه و سپس در مقام عینی و خارجی شهود نماید تا زمینه فطرت تام انسانى و مظهر ذات حق را فراهم سازد. همچنین به‌واسطه حرکت ظهوری، ذات حق می‌طلبد خود را از هویت غیبی و کنز مخفی آشکار نماید تا در همه موجودات با تجلی خاصی ظهور پیدا ‌کند. او در صدد است هر روز با اعطای صورت‌های مختلف و جدید به مخلوقات، خودش را معرفی نماید که در همه‌جا و همه‌چیز جز تجلی او امکان تصور نداشته باشد و انسان حضور حق را در عالم هستی احساس کرده و به این باور برسد که علت بقای هستی تجلی اوست که هر روز به عالم غیبی و عینی حیات می‌بخشد UR - https://fhi.hekmateislami.com/article_91316.html L1 - https://fhi.hekmateislami.com/article_91316_e2aedc72e51e8253c529ec2d552d2c9f.pdf ER -