%0 Journal Article %T عوالم هستی در حکمت اسلامی و برایند آن در حکمت هنر اسلامی %J حکمت اسلامی %I مجمع عالی حکمت اسلامی %Z 2423-5105 %A حکمت مهر, محمدمهدی %A معلمی, حسن %A دیباجی, سید محمدعلی %A فیروزجائی, یارعلی %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 6 %N شماره2-پیاپی 21 (تابستان 98) %P 51-74 %! عوالم هستی در حکمت اسلامی و برایند آن در حکمت هنر اسلامی %K اخلاق ارسطویی %K سعادت %K فضیلت %K تأمل نظری %K تشبه به خدایان %K ‌ حد وسط %K فاعل اخلاقی %R %X وجود آثار هنری زیبا، یکی از برجستگی‌های تمدن اسلامی است. اما حکمای اسلامی در مباحث حکمی خویش اهتمامی برای تبیین نظری هنر اسلامی نداشته‌اند. از این‌رو در عالم اسلام، علم مستقلِ مدونی که همه مباحث هنر در آن طرح شود و آموزه‌های مستقل و منسجم درباره هنر به‌دست دهد، به‌وجود نیامده است. با این وجود می‌توان با عنایت به تعالیم حکمت اسلامی، در خصوص هنر اسلامی نظریه‌پرد‌ازی نمود. عوالم هستی یکی از مبانی هستی‌شناختی حکمت اسلامی است که می‌توان از برآیند آن در حکمت هنر اسلامی نیز بهره برد. از منظر حکمت صدرایی، عوالم هستی علاوه بر عالم ماده، شامل عالم خیال و عقل است. عالم عقل بالاترین عالم است و عالم ماده پایین‌ترین عالم. عالم مثال نیز حالت برزخی دارد. این عوالم مجمع‌الجزایری بی‌ارتباط با هم نیستند. بلکه میان آنها تطابق برقرار است؛ به این گونه که آنچه در عالم مُلک هست، به‌نحو برتری در عالم مثال وجود دارد و آنچه در عالم مثال هست، به‌نحو اعلی در عالم عقول موجود است. در این مقاله ابتدا نظریه عوالم هستی در نظر حکمای اسلامی بیان می‌شود و سپس برآیند این نظر در حکمت هنر اسلامی ترسیم می‌شود. بدین طریق نشان داده می‌شود که می‌توان با اتکا به حکمت اسلامی، از «حکمت هنر اسلامی» سخن گفت. %U https://fhi.hekmateislami.com/article_96060_820a08c1593cf53dd52a1ee3980cbb75.pdf