%0 Journal Article %T سنجش شناخت در محتوای موسیقی در نظام معرفت‌شناسی حکمت متعالیه %J حکمت اسلامی %I مجمع عالی حکمت اسلامی %Z 2423-5105 %A شایسته, حسین %A خسروپناه, عبدالحسین %D 2018 %\ 05/20/2018 %V 4 %N شماره4 -پیاپی 15 (زمستان1396) %P 123-149 %! سنجش شناخت در محتوای موسیقی در نظام معرفت‌شناسی حکمت متعالیه %K محتوای موسیقی %K معرفت‌شناختی حکمت متعالیه %K ملاک شناخت %K معیار شناخت %R %X محتوای موسیقی از آن ‌جهت‌ که صرفاً بیانگر عواطف و احساسات انسانی است، چیزی بیش از یک احساس عاطفی در نفس مخاطب به وجود نمی‏آورد. بنابراین، واقعیتی که موسیقی ما را با آن مواجه می‌کند، همان انفعال عاطفی است؛ نه چیزی بیش و نه چیزی کمتر. ازآنجاکه این قسم مُدرَکات، در شمار مُدرَکات حضوری نفس انسانی است، متصف به کذب نمی‏شود؛ اما ازآنجاکه بر مبنای هستی‌شناختی حکمت متعالیه، تشکیک مراتب بر همه مراتب وجود حکم‏فرماست، می‌توان به تناسب تکامل‏یافتگی هر نفس، محتوای موسیقی منبعث از آن نفس را، متصف به وصف «عالی» و «دانی» دانست. ازاین‌رو، هرچه میزان اتصاف نفس به اوصاف امکانی و حدود ماهوی کمتر باشد، انفعالات ایجادشده در آن نیز عالی‏تر خواهد بود. این مقاله درصدد است که «ملاک شناخت» و «معیار شناخت» را در محتوای موسیقی بر مبنای معرفت‌شناختی حکمت متعالیه مورد بررسی و تفصیل قرار دهد. %U https://fhi.hekmateislami.com/article_63064_e6757c5ca010d4f39415c8cd7885b13f.pdf