%0 Journal Article %T اوصاف بدن مثالی در حکمت متعالیه و آموزه های دینی %J حکمت اسلامی %I مجمع عالی حکمت اسلامی %Z 2423-5105 %A شه گلی, احمد %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 7 %N شماره3-پیاپی 26 (پاییز99) %P 163-184 %! اوصاف بدن مثالی در حکمت متعالیه و آموزه های دینی %K بدن مثالی %K بدن برزخی %K آموزه‌های دینی %K حکمت متعالیه %R %X بر اساس دیدگاه حکمت متعالیه، انسان دارای بدن مثالی است. این بدن از یک طرف برخی از خصوصیات بدن مادی مانند شکل و اندازه را دارد و از طرف دیگر فاقد خصوصیاتی مانند قوه و استعداد است؛ ازاین‌جهت بدن برزخی نامیده می‌شود. در آموزه‌های دینی به وجود «بدن برزخی» اشاره شده است. در دیدگاه رایج، بدن مثالی در فلسفه همان بدن برزخی در دین است. این تطبیق اگرچه فی‌الجمله صحیح است و این دو دارای خصوصیات مشترکی هستند، اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. یکی از این تفاوت‌ها، تفاوت در قوه و استعداد است. بر اساس مبانی فلسفی رایج، بدن مثالی مانند موجودات مجرد فاقد قوه، استعداد و لوازم مربوط به آنهاست. اما در آموزه‌های دینی، شواهدی بر وجود برخی خصوصیات در عالم برزخ (به‌عنوان موطن بدن برزخی) یافت می شود که این خصوصیات مستلزم وجود قوه، استعداد و لوازم آنها در بدن برزخی است. در این مقاله ضمن بررسی این موضوع، شواهد دینی و امکان وجود قوه و استعداد در عالم برزخ و بدن برزخی بیان می‌شود.   %U https://fhi.hekmateislami.com/article_122326_0db84692a813cd61ab34d8cecab49394.pdf