@article { author = {heydarpoor, ahmad and fayyazi, golamreza}, title = {alvahed}, journal = {Journal of Hikmat-e-Islami}, volume = {4}, number = {شماره4 -پیاپی 15 (زمستان1396)}, pages = {77-101}, year = {2018}, publisher = {Publication Information}, issn = {2423-5105}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مسأله ناسازگاری ابتدائی لازمه قاعده «الواحد» یعنی وحدت معلول واجب تعالی با ظاهر متون دینی که همه موجودات را مخلوق خداوند متعال معرفی می کند، فیلسوفان اسلامی را برآن داشت تا برای حل این مشکل، نظریه وساطت عقول عشره در خلق را مطرح کنند. ولی باطل شدن مبنای اثبات عقول عشره یعنی هیئت بطلمیوسی در قرون بعدی از یک سو وعدم ارائه توجیهی متقن برای چگونگی راه یافتن کثرت به عقل اول از جانب فیلسوفان از سوی دیگر، صحت این نظریه را با تردید مواجه می کند. به همین جهت به نظر می رسد صدرالمتألهین در نظر نهایی خود برای توجیه صدور کثیر از واجب تعالی قاعده دیگری مطرح می کند که کاملا مخالف با جریان قاعده «الواحد» در افعال واجب تعالی است. به راحتی می توان حدس زد به غیر از آنچه گذشت دو امر دلیل انصراف او از جریان قاعده «الواحد» در مورد واجب تعالی بوده است: نخست دلالت قوی متون دینی بر تأثیر بی واسطه واجب تعالی در عالم، ودوم عدم تمامیت دلایل جریان این قاعده در واجب تعالی. ویژگی این نوشتار به جز ارائه نظریه نهایی صدرالمتألهین در این مسأله نگاه انتقادی به دلایل این قاعده وتنظیم صورت منطقی دلایل است..}, keywords = {قاعده الواحد,فاعل قریب,خلق با واسطه,اصل سنخیت,صدور}, title_fa = {تحلیل و ارزیابی قاعده الواحد در حکمت متعالیه}, abstract_fa = {مسئله ناسازگاری ابتدایی لازمه قاعده «الواحد»، یعنی وحدت معلول واجب تعالی با ظاهر متون دینی که همه موجودات را مخلوق خداوند متعال معرفی می‌کند، فیلسوفان اسلامی را برآن داشت تا برای حل این مشکل، نظریه وساطت عقول عشره را در خلق مطرح کنند. اما باطل شدن هیئت بطلمیوسی، یعنی مبنای اثبات ده‌گانه بودن عقول در قرون بعدی از یک‌ سو و عدم ارائه توجیهی متقن برای چگونگی راه یافتن کثرت به عقل اول از سوی فیلسوفان از سوی دیگر، صحت این نظریه را با تردید مواجه می‌کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد صدرالمتألهین در نظر نهایی خود برای توجیه صدور کثیر از واجب تعالی، قاعده دیگری مطرح می‌کند که کاملاً با جریان قاعده «الواحد» در افعال واجب تعالی مخالف است. به‏راحتی می‌توان حدس زد جز آنچه گذشت، دو امر دلیل انصراف او از جریان قاعده «الواحد» درباره واجب تعالی بوده است: نخست دلالت قوی متون دینی بر تأثیر بی‏واسطه واجب تعالی در عالم، و دوم عدم تمامیت دلایل جریان این قاعده در واجب تعالی. ویژگی این نوشتار جز ارائه نظریه نهایی صدرالمتألهین در این مسئله، نگاه انتقادی به دلایل این قاعده و تنظیم صورت منطقی دلایل است.  }, keywords_fa = {قاعده الواحد,فاعل قریب,خلق با واسطه,اصل سنخیت,صدور}, url = {https://fhi.hekmateislami.com/article_63052.html}, eprint = {https://fhi.hekmateislami.com/article_63052_dc33398cfe78d80c9f60badc3727fb2f.pdf} }