مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51052شماره 2 - پیاپی 5 (تابستان 1394)20151222Zinoozi's Version of Argument of Truthful Ones (A Review of Zinoozi's Treatise on Methodology of Truthful Ones)تقریر برهان صدیقین آقاعلی مدرس زنوزی (سیری در «رسالة فی طریقة الصدیقین» آقاعلی مدرس)93241627FAعسکری سلیمانی امیریدانشیار و عضو هیئت علمی موسسه آموشی و پژوهشی امام خمینی(ره)Journal Article20140716Being one of the initiatives of Muslim philosophers, the argument of the truthful ones is one of the most valid arguments for the existence of Allah and His essential and active attributes. Philosophers, such as Avicenna and Mulla Sadra as well as his followers from Mulla Ali Noori to Allama Tabatabaei have talked about it. Agha Ali Mudarris Zinoozi is a Sadrian philosopher who has presented a particular argument (a version of the argument of the truthful ones) in his Treatise on Methodology of Truthful Ones). In his argument, he proceeds from quiddity as non-conditioned and by relying on the principality and gradation of being he proves the characteristics of being qua being, without touching the divisions of being. He thus demonstrates that being qua being is a necessary being with particular essential and active attributes. Being not dependent on divisions of being, this version of the argument of the truthful ones is better than its other versions. The division-based arguments consist of divisions including the division into possible being, raising thus the likelihood that the possible being (creatures) might result in the necessary being. If such likelihood were possible then the argument (based on such thing) would not be the argument of the truthful ones. This is while if we do not make use of divisions of being, there will be no room for such a likelihood.برهان صدیقین که از ابداعات فیلسوفان مسلمان است، از معتبرترین برهانها بر وجود حقتعالی و صفات ذاتیه و فعلیه اوست. در این عرصه فیلسوفانی چون ابنسینا، ملاصدرا و تابعان ملاصدرا از ملاعلی نوری تا علامهطباطبایی قلم زدهاند. آقاعلی مدرس یکی از فیلسوفان صدرایی است که در <em>رسالة</em> <em>فی طریقة الصدیقین</em> خود برهان ویژهای اقامه کرده است. در این برهان او از ماهیت من حیث هی آغاز میکند و با اثبات اصالت و تشکیک وجود، بدون رویآوری به تقسیم وجود، احکام حقیقت وجود یا وجود من حیث هو وجود را به دست میآورد و نشان میدهد وجود من حیث هو وجود واجبالوجود است و از واجبالوجود صفات ذاتیة و سپس صفات فعلیهاش را نتیجه میگیرد. این برهان ازآنجاکه بر تقسیم وجود مبتنی نیست، از برهانهای صدیقینی که از تقسیم وجود بهره میگیرند، برتر است؛ زیرا در برهانهای تقسیم، قسمی از آن وجود ممکن است. ازاینرو، محتمل است که قسم ممکن که همان وجود خلقی است، وجود واجب و خدای متعال را نتیجه داده باشد. اگر چنین احتمالی روا باشد، احتمالاً برهان صدیقین نباشد؛ درحالیکه اگر از تقسیم وجود بهره نگرفته باشیم، این احتمال بهطور کلی منتفی است.مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51052شماره 2 - پیاپی 5 (تابستان 1394)20151222Tautology in Treatise on Categorical Propositions from Viewpoint of Muslim Logicians and Western Philosophers«حمل الشیء علی نفسه»در رساله حملیه و نزد منطقدانان مسلمان و فیلسوفان غرب336441628FAاحمد ابوترابیاستادیار و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)Journal Article20150712Tautology is a sort of proposition that dates back to Aristotle. The most important questions about it consist of: 1. Does tautology have the minimum qualifications for being a proposition? 2. Does this proposition tell us anything about the external world? And 3. What is the relation between this proposition and the principle of non-contradiction and which one is prior to the other in terms of logical foundations? Muslim logicians have dealt with such propositions under 'haml al-shay ala nafsihi', whereas Western philosophers have treated it as " tautology" or "analytic propositions." The way Mudarris Zinoozi has dealt with this predication and shed light on its problems is particularly noteworthy. After studying Muslim philosophers and logicians' views, the author analyzes Zinoozi's views, comparing Muslim logicians' view with those of Western philosophers. He has also made his own contribution as he touches every important issue.«حمل الشیء علی نفسه» از جمله قضایایی است که مفاد آن از زمان ارسطو مطرح شده است. مهمترین پرسشها درباره این موضوع عبارتاند از: 1. آیا حمل الشیء علی نفسه حداقل شرایط یک قضیه را دارد؟ 2. آیا این قضیه گزارشی از عالم واقع میدهد؟ و 3. رابطه آن با اصل عدم تناقض چگونه است و در مبانی منطقی کدام یک از این دو اصل مقدماند؟<br /> منطقدانان مسلمان ذیل عنوان «حمل الشیء علی نفسه» و فیلسوفان غرب ذیل واژههای «توتولوژی»، «اصل هوهویت» و «قضایای تحلیلی» به مباحث مربوط به آن پرداختهاند. دراینمیان، شیوه ورود و خروج مدرس زنوزی به مسائل این نوع حمل و تقریر وی از مشکلات این موضوع، از امتیاز ویژهای برخوردار است. نگارنده در این مقاله پس از بررسی دیدگاههای فیلسوفان و منطقدانان مسلمان، به تحلیل دیدگاههای مدرس زنوزی و مقایسه میان دیدگاههای منطقدانان مسلمان و فیلسوفان غرب پرداخته و در پایان نظر برگزیده خود را در باب هر یک از مهمترین مسائل این موضوع بیان کرده است.مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51052شماره 2 - پیاپی 5 (تابستان 1394)20151222Psychology from Viewpoint of Zinooziمعرفت نفس از منظر حکیم آقاعلی مدرس658441629FAمصطفی عزیزی علویجهاستادیار و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیهJournal Article20140716According to Agha Ali Mudarris Zinoozi human soul is a single reality with (different) stages that include various levels of existence. At its culmination, rational soul is absolutely simple, singular and unconditional. It contains all pluralities. At its lower stage, this simple and absolute soul is plural and conditional. It is very interesting to note that human soul is, in its longitudinal form, one, plural, simple, composite, brief, detailed, absolute and conditional. The sage from Tehran holds that human soul gets united with its goal i.e. the universal soul through substantial movement. It thus comes to gain immediate knowledge about its inner layers, which he terms as 'understanding understanding'. This article studies his philosophical psychology, soul's intuitive and the relation between understanding soul and understanding Lord.از منظر حکیم آقاعلی مدرس «نفس انسانی» حقیقت واحد و ذومراتبی است که طیف گستردهای از مراتب گوناگون هستی را در خود جای داده است. نفس ناطقه در مراتب عالی خود، در اوج بساطت و وحدت و اطلاق است؛ بهگونهایکه همه کثرات در آن مستهلک و مُندک هستند. همین نفس بسیط و مطلق در مراتب نازله خود متکثر و مقید است، و این از شگفتیهای نفس انسانی است که وحدت و کثرت، بساطت و ترکب، اجمال و تفصیل، اطلاق و تقیید را در مراتب طولی خود جمع کرده است. حکیم تهران معتقد است نفس انسانی در پرتو حرکت ذاتی و جوهری خویش، با غایت و اصل خود که همان «نفس کلی» است، متحد شده، میتواند به لایههای باطنی خود علم حضوری پیدا کند. وی از این معرفت شهودی نفس به «علم به علم» یا «استشعار به شعور» تعبیر میکند. در این مقاله نخست نفسشناسی فلسفی حکیم مؤسس مورد بازپژوهی قرار گرفته و سپس تحلیلی از «معرفت شهودی نفس» و راهکارهای دستیابی به آن و رابطه «معرفت نفس با معرفت ربّ» از دیدگاه ایشان ارائه شده است.مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51052شماره 2 - پیاپی 5 (تابستان 1394)20151222A Reflection over the Law of 'Every Creatable is Based on a Potential and a Matter that Carries It'تأملی در برهان قاعده «کلّ حادث تسبقه قوّةٌ و مادّةٌ تحملها»8510441630FAعلی شیروانیدانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20151023According to philosophers every creatable is based on a potential and a matter that carries it. Based on this law, they hold that creation ex nihilo is impossible and thus they assume that what Allah can do is much less than what theologians (deniers of the said law) believe. This law is thus of crucial importance in understanding theological matters including the way Allah created things. After explaining the content of this law, the author studies the main argument Avicenna and others present to prove it. He shows how the argument is fallacious. He also critically assesses the supplementary argument presented by Khawja Nasir al-Din Tusi. In the end, he presents a new argument on the basis of the principles of transcendental theosophy to prove the said law.به اعتقاد حکیمان، هر حادثی مسبوق است به قوه و مادهای که حامل آن قوه است. بر اساس این قاعده، ایشان خلقت یکباره و بدون سابقة پدیدهها را محال میشمارند و از این نظر مقدورهای خداوند را محدودتر از آنچه متکلمان (منکران قاعدة یادشده) بدان قائلاند، میدانند. ازاینرو، این قاعده در مباحث الهیاتی و شناخت چگونگی آفرینش خداوند اهمیت فراوانی دارد. در این مقاله پس از توضیح مضمون این قاعده، به بررسی دلیل عمدهای که از سوی ابنسینا و دیگران بر آن اقامه شده، پرداخته و مغالطة صورتگرفته در آن را نشان دادهایم، آنگاه تحقیقی را که از سوی خواجة طوسی برای تتمیم آن صورت گرفته، تبیین و سپس نقد کردهایم و سرانجام برهانی دیگر بر اساس اصول و مبانی حکمت متعالیه برای اثبات قاعده به دست دادهایم.مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51052شماره 2 - پیاپی 5 (تابستان 1394)20151222Application of Tradition in Theology from Viewpoint of Ibn Maytham Bahraniکاربست نقل در علم کلام از دیدگاه ابنمیثم بحرانی10512841631FAمهدی کریمیاستادیار و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیهJournal Article20151001Though the methodology of theology is of utmost importance and advantages few works have dealt with it bringing to light its hidden aspects. One can explain the methodology of such a science within the two stages of 'is' and 'ought'. The first studies and analyzes the existing methodologies whereas the second seeks to reach the necessitous methodology. On the other hand, theological methodology has to be sought in intellectual and traditional methodologies. The present article treats the second category of the first stage on the basis of the opinion of Ibn Maytham Bahrani, a prominent 7th century philosopher, theologian and traditionist. To reach its objective, it studies the two main articles of traditional theology – that is the methodology of referring to traditions on beliefs and the methodology of understanding tradition in Bahrani's thought. It also touches the theological outputs of these methodologies in different spheres of beliefs. Ibn Maytham's methodology of referring to traditions on beliefs consists of verifying the content of traditions rather than evaluating their chain of reporters. His methodology of theological deduction consists of understanding the tradition in question on the basis of intra-textual standards (signification, eloquence etc.) and extra textual standards (Islamic proven principles, relevant texts, rational rules). These methodologies have left profound impact on his theological thoughts examples of which can be found in his ideological discussions.روششناسی علم کلام از جمله مباحثی است که با وجود اهمیت بسیار و فواید بسزا، آثار اندکی به کشف زوایای تاریک آن پرداخته است. تبیین روش یک علم در دو مقام «هست» و «باید» صورت میگیرد. نوع نخست به اصطیاد روشهای موجود و تحلیل آنها میپردازد و دیگری در راستای نیل به روش بایسته سامان مییابد. از سوی دیگر، روش کلامی را در دو قلمرو روش عقلی و نقلی باید جستوجو کرد. نوشتار حاضر به قسم دوم از مقام اول معطوف است و طرح دیدگاه حکیم، متکلم و محدث برجسته قرن هفتم، کمالالدین میثم بحرانی را مطمحنظر قرار داده است. برای این مقصود، دو رکن اصلی کلام نقلی، یعنی روش استناد به حدیث اعتقادی و روش فهم الحدیث در اندیشه بحرانی بیان گردیده و سپس به راهبردهای کلامی این روشها در حوزههای مختلف اعتقادی اشاره شده است. روش ابنمیثم در استناد به اخبار اعتقادی «وثوق مضمونی» است، نه ارزشسنجی رجالی، و روش او در استنباط کلامی، فقه الحدیثِ مبتنی بر معیارهای درونمتنی (اصول ظهوری، بلاغی و...) و برونمتنی (قطعیات دینی، نصوص همراستا، قواعد عقلی و...) میباشد. این روشها تأثیری عمیق در آرای کلامی او بر جای گذاشته است که نمونهها و شواهد آن در سیطره مباحث اعتقادی قابل تأمل و ملاحظه است.مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51052شماره 2 - پیاپی 5 (تابستان 1394)20151222Political ethics in thought of farabiاخلاق سیاسی در اندیشه فارابی12915141634FAنجمه کیخااستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151012Notes on Farabi's thought is combination of ethics and politics in which his political books called the books of ethics and politics or called simply political ethics. He divided civil philosophy into two sections, a section is civil morality. Due to this, reflecting on Farabi's political ethics is important in order to understand different perspectives op political ethics. Morality is what makes a good or bad result in carnal acts and conditions. Whenever the good morality that related to the human self to join with the power of the mind that related with the wisdom, there comes to virtue. The task of politics is promoting ethics and habits and virtues in society and among the people and explain how it is made is one of the most important tasks of political ethics. In this paper, in addition to the Quiddity of political morality in the minds of Farabi, discuss the position of political moral and it's institutionalized styles in society and so the reasons of diversity of political ethics in various communities. According to the meaningful application of imagination in his thought, it's would considered.از نکتههای قابل توجه در اندیشه فارابی، ترکیب اخلاق و سیاست است؛ بهگونهایکه کتابهای سیاسی وی به نام کتابهای اخلاق و سیاست یا اخلاق سیاسی نامیده میشود. وی فلسفه مدنی را به دو بخش تقسیم میکند که یک بخش آن اخلاق مدنی است. با توجه به این مسئله، تأمل در اندیشه فارابی بهمنظور فهم زوایای گوناگون اخلاق سیاسی بااهمیت خواهد بود. خُلق آن چیزی است که سبب خوب یا بد شدن افعال و احوال نفسانی میشود. هر گاه خلق نیکو که مربوط به نفس انسان میگردد، با قوّت ذهن که مربوط به عقل است همراه شوند، فضیلت پدید میآید. وظیفه سیاست ترویج اخلاق و عادات و سجایا در جامعه و میان مردم است و تبیین چگونگی انجام این مسئله، از مهمترین وظایف اخلاق سیاسی شمرده میشود. در این مقاله در کنار توجه به چیستی اخلاق سیاسی در اندیشه فارابی، به جایگاه اخلاق سیاسی و شیوههای نهادمند ساختن آن در جامعه و علل تنوع اخلاق سیاسی در جوامع گوناگون خواهیم پرداخت و با توجه به کاربرد معنادار تخیل و قوه خیال در اندیشه وی، ارتباط اخلاق سیاسی را با عالم خیال بررسی خواهیم کرد.