مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51051شماره 2 - پیاپی 2 (پاییز 1393)20150220A Comparative Study of Argument from Soul in Islamic and Western Philosophyبررسی تطبیقی برهان نفس در فلسفه اسلامی و فلسفه غرب93441126FAیارعلی کرد فیروزجاییدانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20141225Scholars and Philosophers have tried to prove the existence of Allah in different ways, of which one is the way of soul. The argument thus presented is known as the argument from soul. In Islamic philosophy, Suhrawardi, who had dealt with psychology as the starting point of his philosophy, was the first philosopher who attempted to prove God in this way. Subsequent philosophers such as Mulla Sadra, Sabzwari and Allama Tabatabaei followed in his footsteps. In Western philosophy, Descartes who had declared the existence of a thinker and his thought as the foundation of his philosophy, tried to prove God through the existence of soul and the existence of the concept of Allah with it. Though the argument presented by Descartes is called 'trademark argument', it can also be called argument from soul and thus it can also be compared with the argument from soul in Islamic philosophy. Descartes' argument is however incomplete, for it is based on a formulation of the principle of causality in which the ontological features of mental concepts are confused with their epistemological features. The argument from soul is, nevertheless, complete in Islamic philosophy. اندیشمندان و فیلسوفان از راههای گوناگونی به اثبات خدا پرداختند. یکی از این راهها، راه نفس است و برهانی که از این طریق بر اثبات وجود خدا اقامه شده، «برهان نفس» نامیده میشود. در فلسفه اسلامی نخستین بار سهروردی، که نفس شناسی را نقطه آغاز فلسفه ورزی خود قرار داده بود، از این طریق به اثبات خدا پرداخت و فیلسوفان بعدی مانند ملاصدرا، سبزواری و علامهطباطبایی راه او را ادامه دادند.<br />در فلسفه غرب، دکارت که نخستین اصل فلسفی خود را وجود اندیشنده و اندیشههای او اعلان کرده بود، درصدد برآمد از طریق وجود نفس و وجود مفهوم خدا در آن، به اثبات خدا بپردازد. برهان دکارت، «برهان علامت تجاری» نامیده شده است، ولی چون او نیز از طریق نفس و ویژگی آن به اثبات خدا پرداخته است، میتوان برهان او را نیز برهان نفس خواند و با برهان نفس در فلسفه اسلامی مقایسه کرد. برهان دکارت ناتمام است؛ زیرا بر تقریری از اصل علیت مبتنی است که در آن، میان حیثیت هستی شناختی و معرفت شناختی مفاهیم ذهنی خلط شده است، اما برهان فلسفة نفس در فلسفه اسلامی تام است.مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51051شماره 2 - پیاپی 2 (پاییز 1393)20150220An Assessment of Nature and Possibility of Intuitive Philosophical Systemبررسی چیستی و امکان نظام فلسفی شهودی با تحلیل مؤلفههای آن356841127FAزهرا محمدعلی میرزائیدانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع)محمدمهدی گرجیان عربیدانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)نمی دانمJournal Article20141230One of the best ways for learning about the nature of a scientific system and the possibility of its actualization is to know about its structural principles, basic components and the way these components are related to each other. The present article tries to learn about intuitive philosophical system and the possibility of its actualization through assessing its two components (philosophical system and intuition) and their relation towards each other. By analyzing the components of philosophical system (which include its subject-matter, method and goal) and the nature of intuition and its epistemological aspects it becomes clear that here philosophy is used in a narrow sense that includes only ontology based on rational certainty and intuition is used to indicate spiritual intuition used in mysticism. The explanation of the relation between philosophical reason and mystical intuition in intuitive philosophy and the explication of the fact why these two epistemic tools interact in this ontological system tell us about the nature and possibility of intuitive philosophy and that its realization does not imply any contradiction. Instead, by relying on the bright sides of reason and intuition and by omitting the dark aspects of each one of them by the other, one can reach a perfect coherent epistemological and ontological system.از بهترین راههای شناسایی چیستی و به دنبال آن، بررسی امکان تحقق هر نظام علمی، شناخت و تحلیل اصول ساختاری و مؤلفههای اساسی تشکیلدهنده آن و نیز درک چگونگی پیوند این مؤلفهها در نظام علمی مذکور است. در نوشتار حاضر نیز برآنیم تا با تحلیل دو مؤلفه اساسی نظام فلسفی شهودی یعنی نظام فلسفی و شهود و نیز بررسی چگونگی پیوند این دو در این نظام، به شناختی از هویت فلسفه شهودی و به تبع، امکان تحقق آن دست یابیم. در جهت تأمین هدف مذکور، ابتدا با تحلیل مؤلفههای هر نظام فلسفی یعنی موضوع، روش و غایت و نیز بررسی چیستی شهود و جنبه معرفتبخشی آن روشن میشود که مراد از هویت فلسفی در این نظام، فلسفه به معنای خاص یعنی هستیشناسی یقینی عقلانی و مراد از شهود، روش شهود قلبی در اصطلاح عرفانی است. سپس، با بیان نحوة ارتباط عقل فلسفی با شهود عرفانی در فلسفة شهودی و همچنین، شرح چرایی تعامل این دو ابزار معرفتی در یک نظام هستیشناختی، علاوه برتبیین چیستی نظام فلسفی شهودی و امکان تحقق آن، روشن میگردد، تحقق این نظام، نه فقط تناقض و امر محالی را در پی ندارد، بلکه میتوان با بهره از نقاط قوّت عقل و شهود، در ایجاد یک نظام معرفتی و نیز جبران نقاط ضعف آن دو در پرتو یکدیگر، نهایت هدف و کمال یک نظام علمی هستیشناختی منسجم و کارآمد را برآورده ساخت.مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51051شماره 2 - پیاپی 2 (پاییز 1393)20150220An Inquiry into Arbitrary Perceptions in Theologyپژوهشی در ادراکات اعتباری در علم کلام699741142FAمحمدعلی اسماعیلیدانشجوی دکتری (سطح چهار) جامعه المصطفی(ص) العالمیه و کارشناس ارشد فقه و اصول0000-0002-4359-8204Journal Article20141115Real perceptions are the mental reflections of realities on the ground whereas arbitary perceptions are assumptions which mind makes in order to meet its vital needs. They are based on contract, supposition and consideration. There are two opinions concerning the logical inferential relation between real and arbitrary perceptions. According to one opinion that was originally presented by Muhaqqiq Isfahani and followed by Allama Tabatabei, Martyr Mutahhari and Imam Khomeini, there is no logical relation between the two. According to the other, however, there is a logical inferential relation between real perceptions and arbitrary perceptions in case the latter is supported by the realities on the ground. Based on the above-mentioned epistemological principle, the followers of the first opinion do not use real or factual perceptions in theological issues and if a thing as such happens they take it as confusion between reality and arbitrariness. However based on the correct opinion held by most theologians and philosophers, it is correct to use real and factual perceptions in theological issues. Theologians have mostly dealt with factual perceptions as an epistemic presupposition. They have used such perceptions both in theological definitions as well as in theological argumentations. Based on this opinion, theological issues form part of factual perceptions. In case they do not, they are not mere suppositions, but are instead rooted in facts.ادراکات حقیقى، انکشافات و انعکاسات ذهنى واقع و نفسالامر است، ولی ادراکات اعتبارى، فرضهایى است که ذهن آنها را بهمنظور رفع نیازهای حیاتى ساخته است و جنبه وضعى، قراردادى، فرضى و اعتبارى دارند. دربارة ارتباط استنتاج منطقی بین ادراکات حقیقی و ادراکات اعتباری دو دیدگاه عمده وجود دارد: دیدگاه نخست را مبنی بر نفی ارتباط منطقی، محقق اصفهانی پایهگذاری کرد و از سوی علامهطباطبایی، امام خمینی و شهید مطهری دنبال شد. اما مطابق دیدگاه دوم، بین ادراکات حقیقی با ادراکات اعتباریای که پشتوانه حقیقی و نفسالامری دارد، رابطة استنتاج منطقی برقرار است. پیروان دیدگاه نخست در پرتو مبنای معرفتی فوق، کاربرد ادراکات حقیقی را در مسائل کلامی صحیح ندانسته، بیانگر خلط میان حقیقت و اعتبار میدانند. اما مطابق دیدگاه صحیح که بیانگر دیدگاه مشهور میان متکلمان و غالب فیلسوفان است، کاربرد ادراکات حقیقی در مسائل کلامی صحیح بوده، بهعنوان یک پیشفرض معرفتشناختی، مورد پذیرش متکلمان قرار داشته و در دو حوزة تعریفات و استدلالات در علم کلام مشهود است. بر اساس این دیدگاه، مسائل کلامی، یا جزء ادراکات واقعی و نفسالامری است و یا در صورت اعتباریبودن، در نفسالامر ریشه داشته، جزء اعتباریات محض و مشمول شاخصههای ادراکات اعتباری محض نیست.مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51051شماره 2 - پیاپی 2 (پاییز 1393)20150220An Analysis of Fixing Time for Imam Mahdi's Appearance in Abu Labid's Tradition (disclosing Bahaes' Trick in Referring to a Tradition)تحلیل توقیت ظهور حضرت مهدی(عج) در روایت ابولبید «بازنمایی ترفند بهائیت در استناد به یک روایت»9912541143FAمحمدعلی فلاح آبادطلبه سطح سه مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمعزالدین رضانژاددانشیار و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیهJournal Article20141123Explaining the <strong>Muqatta'at or abbreviated lettes of Quran</strong>, Abu Labid's tradition alludes to those who up-rise when abbreviated letters in beginning of Quranic chapters are realized. According to this tradition, Imam Mahdi appears when 'alif lam ra or alif lam mim ra are realized. In his Behar al-Anwar, Allama Majlisi says that there are some probabilities concerning the meaning of this tradition. In his Rij'at Book, he however happens to fix a probable time for the Imam's appearance saying that 1155 AH is the time he will probably appear. This tradition can serve as a ground for some misunderstandings. Abu al-Fazl Gulpayagani a leading figure of Bahaei sect considers this tradition as a reason why Ali Muhammad Shirazi known as Bab was right when he claimed that he was the promised Mahdi appearing in 1260 AH. Using a descriptive analytic methodology, the writer tries to explain the content of this tradition as well as its chain of reporters. This study shows that this tradition is weak both in terms its reporters as well as in terms of its signification. Thus it cannot be referred to in important matters such as imamate (or alleged prophecy). If this tradition is trusted at all, it can be referred only to Imam Mahdi.روایت ابولبید در بیان رمز و راز حروف مقطعه قرآن، به قیام قائمانی هنگام تحقق حروف مقطعه فواتح سور اشاره دارد. در این روایت، ظهور حضرت حجت(عج) را در تحقق «الر» یا «المر» دانسته است. علامه مجلسی در <em>بحار الانوار</em> چند احتمال را در مراد روایت بیان کرده و در کتاب رجعت دچار توقیت احتمالی گشته، سال 1155ق. را سال ظهور احتمالی تعیین میکند. از سوی دیگر، این روایت میتواند خاستگاهی برای سوءبرداشتها باشد؛ چنانکه فرقه بهائیت بهوسیله ابوالفضل گلپایگانی، این روایت را دلیلی بر حقانیت ادعای علیمحمد شیرازی ملقب به باب در سال 1260ق دانسته است. راقم این سطور با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد تبیین محتوایی و سندی این روایت است. یافتههای تحقیق نشان میدهد این روایت که دچار ضعف سند و دلالت است، در امر خطیر امامت (یا نبوت ادعایی) قابل استناد نیست و در صورت استناد، کاملاً مطابق بر حضرت مهدی(عج) است.مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51051شماره 2 - پیاپی 2 (پاییز 1393)20150220A New Approach towards Explaining the Meaning of Right (in Legal Philosophy) and Finding out Its Instancesطرحی نو در تبیین معنای حق (در دانش فلسفه حق) و تشخیص مصادیق آن12714341144FAمحمدحسین طالبیدانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20141115In legal philosophy the concept of 'right' if perceived correctly means nothing but 'desert'. This concept of right is inclusive (including all instances of right) as well as exclusive (excluding anything that is not an instance of right). The concept of desert is derived from the comparison of right holders (whether on free choice or on compulsion basis) to their real desired objectives or the goals of their natural movements given the proportionality of the actions that help rights holders reach their goals. In certain cases, reason can independently know about the rights of creatures but in most cases it must rely on revelation in order to know about the rights of creatures.تنها مفهوم صحیح حق در دانش فلسفه، حق شایستگی است. این مفهوم، هم همة موارد حق را دربرمیگیرد و هم مانع اندراج غیرحق زیر عنوان حق میشود (جامع افراد و مانع اغیار است). مفهوم شایستگی، از مقایسة انواع صاحبان حق مختار یا غیرمختار با اهداف مطلوب واقعی (غیرپنداری) یا مقاصد حرکت طبیعیشان و با توجه به تناسب افعالی که صاحبان حق را به هدف مطلوب یا مقصد حرکت میرساند، بهدست میآید. عقل در برخی از موارد بهطور مستقل قادر به شناسایی حقوق موجودات است، ولی در بیشتر موارد باید برای شناسایی حقوق موجودات و راههایی که آنها را به حقشان میرساند، از وحی کمک بگیرد.مجمع عالی حکمت اسلامیحکمت اسلامی2423-51051شماره 2 - پیاپی 2 (پاییز 1393)20150220Role of Intuition in Islamic philosophyنقش شهود در فلسفه اسلامی14516741145FAجمال سروشاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه ملایرJournal Article20150105It is a well-known fact that the main pillar in Islamic philosophy is proof or syllogistic reasoning and that intuition does not have any place in this science, except in so far as it provides premises or verifications. This study demonstrates that intuition plays a crucial role not only in initiating philosophy (through proving its axioms) and some of its problems such as immateriality of knowledge, immateriality of soul (in the argument from open air), existence of knowledge and its kinds (knowledge by acquisition and knowledge by presence), validity of some premises of priority of existence and validity of sensual perception but also in all kinds of syllogistic arguments. In other words, there is no philosophical problem that does not directly or indirectly end up in intuition. Thus direct or indirect intuition validates all philosophical claims and reasoning. If there is not intuition there will be no room for proof.مشهور است که در فلسفه اسلامی، مقوّم و رکن اصلی، برهان، یعنی اقامة استدلال قیاسی است و شهود در این علم ارزش و جایگاهی ندارد، مگر از باب مقدمه یا تأیید. در این مقاله توضیح دادهایم که شهود نه فقط در آغاز فلسفه (اثبات مبدأ تصدیقی آن)، و در برخی مسائل فلسفه مانند اثبات تجرد علم، اثبات تجرد نفس در برهان طلق، اثبات علم و اقسام آن (علم حصولی و علم حضوری)، اثبات برخی مقدمات اصالت وجود و نیز تبیین نحوه ادراکات حسی، کارایی دارد، بلکه در همة استدلالهای برهانی نیز نقش اساسی و ریشهای از آنِ شهود است. به تعبیر دیگر، هیچ مسئله فلسفی نیست، مگر اینکه یا مستقیماً مشهود نفس است یا در نهایت به شهود بازمیگردد. بنابراین، شهود بیواسطه یا باواسطه منشأ ارزش و اعتبار همة مدعیات و برهانهای فلسفی است و اگر شهود نباشد، ارزش و جایگاه برهان نیز فرومیریزد.