2024-03-28T20:10:20Z
https://fhi.hekmateislami.com/?_action=export&rf=summon&issue=4682
حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2423-5105
1395
2
شماره 4 - پیاپی 7 (زمستان 1394)
واکاوی برهان صدیقین آقاعلی حکیم و تحقیق و بررسی آن
مرتضی
پویان
آقاعلی حکیم در رسالهای که ضمن حاشیه بر اسفار باعنوان رساله فی طریق الصدیقین نگاشت به تبیین نظر خویش درباره برهان صدیقین پرداخت. وی دو تقریر از برهان صدیقین ارائه کرد که تقریر نخست وی با اعتبار چهارگانه از حقیقت وجود، یعنی حقیقت وجود من حیث هی هی یا بشرط اطلاق یا بشرط تجرد و در نهایت بشرط صرافت، برهان صدیقین را تقریر نمود. این تقریر منحصربهفرد بوده، باید از نوآوریهای وی به شمارآورد. در این تقریر از راه مبدء نداشتن برای حقیقت وجود با چنین اعتبارات چهارگانهای استدلال کرد. در این مقاله برهان وی از چهار جهت مقدمات برهان، تقریر برهان، صدیقین بودن برهان و محذور در برهان صدیقین واکاوی شده است. لیکن تقریر دوم برهان وی نظیر برهان ملاصدراست. برهان وی با ملاصدرا و حکیم سبزواری نقاط مشترک و اختلافی دارد که به آنها اشاره شده است. تقریر اول برهان وی هر چند از جهاتی قابل مناقشه است، میتوان بهگونهای آن را تقریر کرد که منتج باشد
حقیقت وجود لابشرط مقسمی
جعل و علیت
مبدء نداشتن وجود
صدیقینبودن برهان
2016
03
20
9
40
https://fhi.hekmateislami.com/article_45099_2868c7e2a26f2d48fc005c0ac9e0bab6.pdf
حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2423-5105
1395
2
شماره 4 - پیاپی 7 (زمستان 1394)
تبیین حکمی از نصوص دینی در خداشناسی حکیم طهران
مهدی
کریمی
آمیختگی دقتهای عقلی و برهانیِ حکمای اسلامی با تدبرها و تعمقهای فراوان در متون آیات و روایات، بر هر پژوهنده آثار آن اندیشوران، امری آشکار و انکار ناشدنی است. لیکن چهبسا چشمپوشی از این امر و توجه محض به دیدگاههای عقلی حکماء ـ در بیشتر محافل و آثار علمی ـ سبب غفلت و گاه انکار این التفات به معارف ربانی و متون وحیانی شده باشد. مدرس طهرانی از صاحبنظران و حکیمانی است که در مباحث حکمی خود، فراوان در فحوای متون دینی غور کرده است. وی با تتبعی ژرف و تأملی عمیق در مدلول آیات الهی و اخبار اهلبیت:، مبانی و آرای فلسفی خود را در راستای آنها سامان داده و گاه در شرح و تبیین آنها به بدایعی تحسینآفرین دست یافته که در اندیشههای پیش از او یافت نمیشود. این بلندنظری در سرتاسر آثار او و در همه مباحث و مسائل هستیشناختی، انسانشناختی، الهیاتی و مانند آن قابل مشاهده و دقت است. آنچه در این نوشتار بیان خواهد شد، بررسی رابطه متن دینی و دیدگاه خداشناسی حکیم طهرانی در اصلیترین محورهای مباحث این باب، بر اساس شرح و تطبیق نصوص دینی است.
خداشناسی
ذات و صفات
فعل الهی
متن دینی
تفسیر حکمی
مدرس طهرانی
2016
03
20
41
66
https://fhi.hekmateislami.com/article_45104_54f9aef98c1df2b69be69fc6d0e68598.pdf
حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2423-5105
1395
2
شماره 4 - پیاپی 7 (زمستان 1394)
محدوده معرفت فاعل شناسا به باری تعالی از منظر حکیم زنوزی
محمدهادی
توکلی
محدوده معرفت انسان به خداوند متعال، یکی از مهمترین مباحثی است که بر اساس هستیشناسی خداوند و نیز شناخت انسان بهعنوان جلوهای بهرهمند از ابزارهای معرفتی مورد توجه فیلسوفان الهی قرار گرفته است. حکیم زنوزی بهدقت به بررسی فلسفی این مسئله پرداخته و در ارائه تفسیری صحیح از برخی از آیات و روایات مطرح در این زمینه کوشیده است.
وی با تقسیم هر یک از دو قسم علم، یعنی علم حصولی و علم حضوری به بالوجه و بالکنه، تعلق هر یک را به خداوند بررسی کرده و تعلق قسم بالکنه علم حصولی و نیز علم حضوری را به خداوند ممتنع دانسته، ولی تعلق قسم بالوجه آن دو را به حضرتش ممکن برشمرده است
علم حصولی بالوجه
علم حضوری بالوجه
علم حصولی بالکنه
علم حضوری بالکنه
وجود منبسط
علت و معلول
2016
03
20
67
85
https://fhi.hekmateislami.com/article_45105_99812892a31bbe1413694fe80da9d05a.pdf
حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2423-5105
1395
2
شماره 4 - پیاپی 7 (زمستان 1394)
رهیافتی به روششناسی آقاعلی مدرس
ابوالحسن
غفاری
نهتنها اندیشه فلسفی آقاعلی مدرس، بلکه روشی که او در بحث از مسائل فلسفی درپیشگرفته است، خارج از فضای حکمت متعالیه صدرایی نیست. بیگمان او فیلسوفی است که در این طرح مسئله کرده و گرچه در برخی مباحث از ملاصدرا فاصله گرفته و درصدد ترمیم یا نقد اندیشه او برآمده است، در مجموع نظامی رقیب در برابر اندیشه ملاصدرا بهشمار نمیآید. درعینحال، تفاوتهایی در پارهای موارد دیده میشود که بیشتر به روش نوع استدلال و رویکردها برمیگردد. ازاینرو، تنها میتوان به رهیافتی دراینباره بسنده کرد و به پارهای از تفاوتها و رویکردها چشم انداخت. این مقاله درصدد معرفی این رهیافت است
حکیم مؤسس
حکمت متعالیه
روش
عقل
کشف و شهود
نقل
2016
03
20
87
104
https://fhi.hekmateislami.com/article_45106_96574e7e0aacf35bc6a33f52443219a3.pdf
حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2423-5105
1395
2
شماره 4 - پیاپی 7 (زمستان 1394)
مقام قرب و درجات آن از منظر اهل معرفت
حسن
رمضانی
دو اصطلاح «قرب فرایض» و «قرب نوافل» از جمله اصطلاحاتی است که در فضای عرفان نظری وضع شده و رواج یافته است. گرچه خاستگاه این دو اصطلاح، حدیثی است قدسی که از مقرِّببودن نوافل و فرایض و آثار مترتّب بر قرب سخن میگوید و بین فریقین معتبر است و باعنوان «حدیث تردّد» از آن یاد میشود، با توجّه به تصرّفاتی که از سوی عارفان در این واژهها صورت گرفته، البته با حفظ همان معانی و مفاهیم متعارف، معناهایی ویژه یافته است که در اثنای مقاله با آنها آشنا خواهیم شد
مقام قرب
قرب نوافل
قرب فرایض
جمع بین القربین
2016
03
20
105
124
https://fhi.hekmateislami.com/article_45107_bc41ed5ba70d99755d88eb8e7c52622c.pdf
حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2423-5105
1395
2
شماره 4 - پیاپی 7 (زمستان 1394)
شالوده تشکیک وجود در آرای ابنسینا با تأکید بر متن المباحثات
lمحمدحسین
ایراندوست
اصطلاح «تشکیک» در فلسفه و نیز علم منطق بهکار میرود و ریشة واحدی دارد. فیلسوفان اسلامی، هنگام تبیین انواع تمایز بین موجودات، معنای فلسفی تشکیک را مطرح کردهاند. این قسم از تشکیک، برخلاف تشکیک منطقی، به حوزه الفاظ و مفاهیم تعلق ندارد، بلکه نحوه تمایز واقعی میان دو شیء است که در عین اشتراک، از هم متمایزند. نظریه تشکیک وجود بر اساس دیدگاه مشهور، ناظر به این اصل فلسفی است که وجود در همه موجودات، اختلاف نوعی ندارد، بلکه اختلافات وجود نیز به همان وجود بازمیگردد. به دیگر سخن، اختلاف وجودی به شدت و ضعف در هستی وابسته است. مقاله حاضر بر آن است تا ریشه و اساس تشکیک وجود را با قرائت ابنسینا در کتاب المباحثات توضیح دهد. ابنسینا به این نکته در المباحثات تصریح کرده است. کتاب یادشده شامل هفت مباحثه از شیخالرئیس با شاگردانش است و سبب تألیف آن، پرسش و پاسخهایی بوده که بین او و برخی شاگردانش صورت گرفته است. مبنای او در نهمین مسئله مباحثه نخست، بهگونهای است که میتوان بین فلسفه ابنسینا با فلسفه ملاصدرا در مکتب فلسفی اصفهان ارتباط عمیقی ملاحظه کرد
وجود
تشکیک وجود
ابنسینا
المباحثات
مشکک
2016
03
20
126
143
https://fhi.hekmateislami.com/article_45108_d5944d530c1fe1394f7bab62839b953b.pdf