TY - JOUR ID - 68982 TI - صلح از منظر صدرالمتألهین شیرازی JO - حکمت اسلامی JA - FHI LA - fa SN - 2423-5105 AU - لک زایی, شریف AU - کیخا, نجمه AD - دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی AD - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 5 IS - شماره1-پیاپی 16 (بهار 97) SP - 179 EP - 198 KW - صلح KW - صلح متعالیه KW - جنگ KW - جهاد KW - فلسفه سیاسی متعالیه KW - صدرالدین شیرازی DO - N2 - مقاله حاضر با هدف تمرکز بر دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی، بر آن است تا چارچوبی از مسئله صلح را در فلسفه سیاسی صدرالمتألهین مورد بررسی قرار دهد. پرسش اصلی بحث آن است که: با توجه به آثار و از منظر صدرالمتألهین، چه تصویری از صلح ترسیم می­شود و صلح چه جایگاهی در فلسفه ایشان دارد؟ در پاسخ به پرسش یادشده، این مدعا مورد توجه قرار گرفته که به نظر، در فلسفه سیاسی ملاصدرا تمامی عرصه­های فردی و اجتماعی زندگی انسان درگیر مسئله صلح می­شود و باید برای همه ارکان سه‏گانه زندگی، یعنی فرهنگ، سیاست و اقتصاد، صلح تدارک شود؛ در غیر این صورت نمی­توان از صلح سخن گفت. در واقع چالش در هر کدام از سه بخش مورد اشاره می­تواند به برقراری و تحقق صلح خلل وارد سازد. از نظر فلسفه سیاسی متعالی، هر چیزی که معرفت، امنیت و معیشت و به عبارتی، عدالت جامعه را مختل سازد، از صلح دور شده است. از این منظر می­توان گفت جنگ و صلح هر دو بر جامعه عارض می­شود. اگر عدالت باشد، صلح برقرار است و معرفت، امنیت و معیشت در جامعه به‏سامان است و اگر عدالت نباشد، جنگ و ستیز اتفاق می­افتد. ازاین‌روست که در فلسفه اسلامی بر عدالت به عنوان رکن هستی تأکید بسیاری شده است و در کنار علم و معرفت، از مهم­ترین ویژگی­های یک حاکم مسلمان و حکومت اسلامی به ‌شمار می­رود. جهاد نیز از این منظر برای مقابله با سدکنندگان راه معرفت خدا و سدکنندگان راه معیشت و حیات مردم وضع شده است و کارکردی صلح‏طلبانه دارد. UR - https://fhi.hekmateislami.com/article_68982.html L1 - https://fhi.hekmateislami.com/article_68982_888a37438072990e522122e387f848b5.pdf ER -