TY - JOUR ID - 57224 TI - قواعد فلسفی و برهان تمانع در المیزان JO - حکمت اسلامی JA - FHI LA - fa SN - 2423-5105 AU - نقیه, محمد رضا AU - ابراهیمی فخاری, آزاده AD - استادیار و عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان AD - طلبه سطح چهار تفسیر تطبیقی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - شماره3 -پیاپی 14 (پاییز1396) SP - 87 EP - 102 KW - فلسفه KW - تفسیر KW - توحید KW - برهان تمانع KW - تفسیر المیزان KW - قواعد فلسفی DO - N2 - فلسفه به عنوان علمی که از مطلق وجود بحث می‌کند، از جمله علومی است که همواره مورد هجمه مخالفان یا تأیید موافقان بوده است. عده‏ای قواعد عقلیِ اثبات‏شده در این علم را فاقد حجیت و در تفسیر متون دینی بدون کاربرد می‏پندارند و در مقابل، عده‏ای آن را در عمق بخشیدن به فهم ما از آیات و روایات دخیل می‌دانند. علامه طباطبایی با نگارش تفسیر المیزان کاربرد فلسفه را در عمق بخشیدن به فهم ما از آیات قرآن مجید روشن ساخت. یکی از مهم‏ترین کاربرد‌های این قواعد، در آیاتی مشخص می‌شود که به اثبات توحید با استفاده از براهین مختلف می‌پردازد و برهان تمانع، از جمله براهینی است که هم در آیات قرآن و هم در فلسفه مطرح شده است. این برهان با تکیه بر عدم فساد عالم، وجود آلهه‌های مختلف را نفی می‌کند. در این نوشتار با روش تحلیلی ـ توصیفی برآنیم که با بررسی این قواعد در محدوده آیات مربوط به توحید و یگانگی خداوند، به کاربرد فلسفه و قواعد آن در آیات مربوط به برهان تمانع از دیدگاه المیزان بپردازیم. علامه در تفسیر آیات مربوط از چهار قاعده فلسفی استفاده کرده ‌است: 1. منحصر در فرد بودن نوع مجردات؛ 2. استحاله تخلف معلول از علت تامه؛ 3. وحدت عددی نبودن وحدانیت در واجب الوجود؛ 4. لزوم سنخیت بین علت و معلول. UR - https://fhi.hekmateislami.com/article_57224.html L1 - https://fhi.hekmateislami.com/article_57224_96f9020905e64480d641c8e9bda771cd.pdf ER -