TY - JOUR ID - 49329 TI - ابتنای مدینه فاضله فارابی بر اصالت «انسان متصل به وحی» JO - حکمت اسلامی JA - FHI LA - fa SN - 2423-5105 AU - مقدم, قاسم AU - محمدی اشیانی, محمدرضا AD - دانشجوی دکتری فلسفه و کلام، دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام، قم AD - کارشناسی اشد فلسفه و کلام، دانشگاه قم Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 4 IS - شماره 1 - پیاپی 12 (بهار1396) SP - 51 EP - 70 KW - فارابی KW - جامعه الهی ـ عقلانی KW - انسان بالذات و بالعرض KW - جامعه بالذات و بالعرض KW - مدینه فاضله KW - سعادت DO - N2 - فارابی یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان اسلامی است که همت خود را نه‌‏تنها در طرح‏ریزی یک مابعد الطبیعه منسجم صرف کرده، بلکه آن را مقدمه‌ای برای ساخت جامعه‌­ای الهی و عقلانی بر پایه­ انسان متصل به خدا (انسان حقیقی و بالذات) قرار داده است. انسان در مدینه فاضله­ فارابی اصل است و تمام ساختارهای مدینه بر پایه­ معرفت عقلانی ـ وحیانی به ساحت­های وجودی او شکل گرفته است. این اصالت انسان در اندیشه فارابی به‏‌هیچ‌‏وجه به‏‌معنای اصالت انسان مستقل از مبدأ نیست تا او را به‌‏مثابه موجودی منقطع از مبادی خود فرض کند (انسان مجازی و بالعرض) و جامعه را نیز بر همین اساس بنا سازد. اصل بودن انسان در اندیشه این فیلسوف بر فصل ناطقیت انسان تأکید دارد. ازاین‏رو، مدینه­ فاضله­ وی، هم در بعد اخلاق، قانون، فرهنگ، معرفت و هنر، و هم در تعریف مفاهیم کمال و سعادت، کاملاً بر اساس دو الگوی عقل و وحی شکل گرفته است تا انسان را از گذر زندگی روزمره در مدینه به سعادت موردنظر فیلسوف و نبی سوق دهد UR - https://fhi.hekmateislami.com/article_49329.html L1 - https://fhi.hekmateislami.com/article_49329_1d3e2a167cac4075e9d43dbfaeb567ec.pdf ER -