TY - JOUR ID - 44907 TI - کیفیت معاد جسمانی در دیدگاه علامه محمدحسین غروی اصفهانی JO - حکمت اسلامی JA - FHI LA - fa SN - 2423-5105 AU - ارشادی نیا, محمدرضا AD - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه سبزوار ، سبزوار، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - شماره 3 - پیاپی 10 (پاییز 1395) SP - 131 EP - 154 KW - معاد جسمانی KW - صدرالمتألهین شیرازی KW - حکیم آقاعلی مدرس KW - علامه محمدحسین غروی اصفهانی DO - N2 - ترسیم کیفیت معاد جسمانی، از معضلات باورهای دینی است که از دیرباز مورد بررسی دین‌باوران بوده و اندیشمندان این حوزه را به دو قطب‌ متقابل کشانده است. برخی معاد جسمانی را  به کلی انکار کرده و در مقابل برخی به انحصار معاد در معاد بدنی روی آورده‌اند. اصول حاکم بر معرفت نفس در هر دیدگاه، زاویه افتراق را با دیدگاه دیگر استوار ساخته و سبب تنوع آرا گشته ‌است. در نظام حکمت صدرایی، اصولی پی‌ریزی شده تا با هماهنگی متون دینی، بیان کیفیت توجیه‌پذیر شود. حکیم مؤسس، آقاعلی مدرس با احساس درانداختن طرحی نو، با رویکرد «بدن پویا به‏‌سوی نفس»، به نظریه خاصی درباره معاد بدن پرداخت. طرح وی مورد استقبال صاحب‌نظران قرار نگرفت، ولی از سوی برخی پذیرفته و تأیید شد. از آن جمله علامه محمدحسین غروی اصفهانی است که به‏ تبع استاد و با توجه به درون‌مایه‌های حکمت متعالیه، در وجیزه‌ای به احیای نظر استاد خود پرداخت. این وجیزه از آن نظر اهمیت دارد که می‏‌کوشد با مرتب‌سازی نوین از اصول حکمت صدرایی، نظریه آقاعلی حکیم را با ابهام کمتر و تلخیص بیشتر توجیه‌پذیر کند. نظر وی در بخش مبانی با زمینه صدرایی و در بخش رهیافت‌ها با پیشینه رهیافت‌های استادش آقاعلی مدرس نمود دارد. آمیزه‌ای از مبانی متعالی و پایبندی به مواضع کلامی، رهاوردی نو برای پردازش کیفیت معاد جسمانی در منظر علامه اصفهانی است. UR - https://fhi.hekmateislami.com/article_44907.html L1 - https://fhi.hekmateislami.com/article_44907_950a9b7dee4801dc6c7ef0639a3f28e1.pdf ER -