TY - JOUR ID - 41176 TI - نقش عقل عملی در کمال انسان JO - حکمت اسلامی JA - FHI LA - fa SN - 2423-5105 AU - سروش, جمال AD - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 2 IS - شماره 1 - پیاپی 4 (بهار 1394) SP - 65 EP - 86 KW - فلسفه KW - قوای نفس ناطقه KW - کمال KW - عقل عملی KW - عقل نظری DO - N2 - فلاسفه اسلامی نفس انسانی را مشتمل بر تمام قوای طبیعی، گیاهی و حیوانی دانسته و علاوه بر آن معتقدند که دو قوه ویژه به نام‌های عقل نظری و عقل عملی دارد. درباره عقل عملی و جایگاه آن در بین قوای نفس ناطقه و نیز کارکرد آن کمتر سخن گفته شده است. از این رو ما در این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی به این مهم پرداخته و به این نتیجه رسیده‌ایم که کیفیات اربعه، قوای طبیعی، نباتی و حیوانی (که تقریبا بیست و چهار قوه می‌شوند) در خدمت عقل عملی (در جایگاه بیست و پنجم) قرار می‌گیرند تا او نیز با سه کارکرد (انفعالات، استنباط صناعات و افعال اختیاری) و در چهار مرتبه (تهذیب ظاهر، تهذیب باطن یا تخلیه، تحلیه، فنا و اسفار اربعه) در خدمت عقل نظری باشد و عقل نظری را مهیا کند تا از مبادی عالیه منفعل شده و از مرتبه هیولانی به بالملکه، بالفعل و سپس مستفاد برسد و بدین وسیله با بیانی فلسفی روشن می‌شود که همه عالم در خدمت انسان است تا انسان با دو بال عقل نظری و عقل عملی به عالی‌ترین درجات کمال که همان قرب الهی است نائل گردد. UR - https://fhi.hekmateislami.com/article_41176.html L1 - https://fhi.hekmateislami.com/article_41176_0a4bf747b27665db53682f4b0da46dbb.pdf ER -