TY - JOUR ID - 160050 TI - حکایت ماهوی یا وجودی JO - حکمت اسلامی JA - FHI LA - fa SN - 2423-5105 AU - معزز, یوسف AU - معلمی, حسن AD - سطح چهار مرکز تخصصی فلسفه اسلامی ـ قم AD - استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 9 IS - شماره2 -پیاپی 33-تابستان 1401) SP - 149 EP - 168 KW - حکایت ماهوی KW - حکایت وجودی KW - وجود برتر KW - تشکیک DO - N2 - براساس اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت، از یک‌سو ماهیت، انتزاع ذهن از تعین هستی اشیاء خارجی بوده و برگرفته از سقف وجودهای خارجی است. و از سوی دیگر بین اندیشمندان اختلاف است که آیا ماهیت تحقق خارجی دارد ـ اگرچه به‌نحو تبعیت از وجود باشد نه به‌نحو اصالت ـ یا هیچ نحو تحققی ندارد؟ بنا بر نظر برخی از اندیشمندان، ماهیت هیچ نحو تحقق خارجی نداشته و تنها در ذهن موجود است. موطن خارج نیز تنها موطن وجود است، ولی ماهیت به‌نحو حقیقت بر وجود خارجی صادق بوده و حاکی از آن است، نه به‌نحو مجاز. لذا خودبه‌خود این سؤال مطرح می‌شود که چگونه چیزی که هیچ نحو تحققی در خارج ندارد و فقط ذهنی است، حاکی از خارج است؛ زیرا دو چیز هستند که بی‌ارتباط با هم بوده و هر یک موطن جدایی از دیگری دارد (نه این، آن است و نه آن، این) و این مستلزم حکایت بدون محکی است که محال است. در این مقاله سعی می‌شود مسأله با روش تبیین و تحلیل مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه بحث نیز این است که مطابقت بین ذهن و خارج، تطابق ماهوی نیست، بلکه مطابقت وجودی است. یعنی حکایت بین دو وجود تحقق دارد. اما نه از قبیل حکایت وجود خاص با وجود خاص دیگر، بلکه مطابقت بین وجود برتر و وجود فروتر. UR - https://fhi.hekmateislami.com/article_160050.html L1 - https://fhi.hekmateislami.com/article_160050_41c5a4f0a1b7d23fe44362c3a2ad1c76.pdf ER -