TY - JOUR ID - 118551 TI - تبیین موطن و جایگاه معاد جسمانی در اندیشه صدرا JO - حکمت اسلامی JA - FHI LA - fa SN - 2423-5105 AU - اسکندری, رسول AD - کارشناسی ارشدفلسفه اسلامی مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 7 IS - شماره2-پیاپی 25 (تابستان99) SP - 73 EP - 96 KW - : معاد جسمانی KW - موطن معاد جسمانی KW - عالم مثال منفصل KW - عالم عقل KW - عالم دنیا KW - قیامت KW - برزخ DO - N2 - از طرف فلاسفه و متکلمان برای جایگاه آلام و لذات، تقدری مثل حور، زقوم و ... در جهان پس از مرگ، آرای مختلفی بیان شده است. برخی آن را در عالم دنیا و برخی نیز آن را در عالم خیال متصل می­دانند. ولی صدرا هیچ­یک از آنها را موطن معاد جسمانی نمی­داند؛ چراکه از سویی با مؤلفه­هایی در متون دینی ـ که او را از این نظرات بازمی­دارد ـ روبه‌رو ست و از طرفی هم او تنها به معاد روحانی قائل نمی­باشد. در اینکه صدرا موطن معاد جسمانی را در برزخ می­داند، اختلافی وجود ندارد. ولی اینکه او آن موطن را در قیامت چه می­داند، چندان واضح نیست. باوجود این، می‌توان این دو نظریه را از کلام او استحصال کرد؛ یکی «معاد صوری در مرحله مثالی» که خود دو قسم است و دیگری «معاد صوری در مرحله عقلی» که حور و نار ... در عالم عقل به شکل اندماجی وجود دارد، ولی در آن تفاصیل با قدرت و شدت بیشتر دیده می‌شود. بنابراین از نگاه صدرا موطن معاد جسمانی در قیامت، یا عالم مثال است و یا عالم عقل؛ هرچند می­توان موطن آن را در قیامت و برزخ، عالم مثال دانست، اما نه با ادبیات صدرا. این مقاله با روش توصیفی و تحلیل مقایسه‌ای، در صدد بیانی روشن از موطن معاد جسمانی در متن دینی می‌باشد . UR - https://fhi.hekmateislami.com/article_118551.html L1 - https://fhi.hekmateislami.com/article_118551_4f853e8cb54b97abe2469d451e4aac4a.pdf ER -