%0 Journal Article %T انتقال‌ناپذیری و بیان‌پذیری ایده‌ها (بررسی تطبیقی دیدگاه فرگه و سرل) %J حکمت اسلامی %I مجمع عالی حکمت اسلامی %Z 2423-5105 %A عبداللهی, محمد علی %A جوادی, لیلا %D 2022 %\ 11/05/2022 %V 9 %N شماره2 -پیاپی 33-تابستان 1401) %P 73-91 %! انتقال‌ناپذیری و بیان‌پذیری ایده‌ها (بررسی تطبیقی دیدگاه فرگه و سرل) %K اصل بیان‌پذیری %K انتقال‌ناپذیر %K چرخش زبانی %K زبان خصوصی %K نظریه معنای سرل %K فرگه %R %X "فرگه" معتقد است محتویات ذهن فرد (انطباعات حسی، احساسات، تخیلات و مانند آن) ـ که آنها را ایده می‌نامد ـ برخلاف اندیشه که امری عینی و مستقل از همه اذهان است، در ارتباط زبانی قابل انتقال نیست. مبنای استدلال وی برای اثبات انتقال‌ناپذیر‌ بودن ایده‌ها، وابستگی آنها به فاعل شناسا و خصوصی‌بودن ایده‌هاست. "سرل" در بنای نظریه افعال گفتاری، اصل بیان‌پذیری را طرح می‌نماید که به نظر می‌رسد امکان انتقال‌ناپذیری ایده را نفی می‌کند. بنا بر اصل بیان‌پذیری، «هر چه را بتوان قصد کرد، می‌توان آن را بیان کرد». به ادعای سرل، این اصل فی‌نفسه نمی‌تواند زبان خصوصی را نفی کند و نمی‌تواند بدین طریق امکان امر ‌انتقال‌ناپذیر را منتفی سازد. در این مقاله تلاش می‌کنیم این اصل را در پرتو چرخش زبانی و نتایج و لوازم معرفت‌شناختی آن بررسی کنیم. نظریه معنای سرل نشان می‌دهد که از دیدگاه وی نه فهم امر کاملاً و مطلقاً خصوصی و تبدیل آن به تجربه امکان‌پذیر است و نه در فرض امکان چنین امری می‌توان بیانی معنادار از آن عرضه کرد. بر این اساس، از نظر سرل حتی امور ذهنی نیز ـ بر خلاف آنچه فرگه معتقد بود ـ مطلقاً خصوصی و غیر قابل‌ بیان نیستند. %U https://fhi.hekmateislami.com/article_160037_95da7baf99fb816fe252922ae6507394.pdf