%0 Journal Article %T بررسی جایگاه خیر اخلاقی در نظام اخلاقی ملاصدرا %J حکمت اسلامی %I مجمع عالی حکمت اسلامی %Z 2423-5105 %A نقوی, گل حسین شاه %A گرجیان, محمدمهدی %D 2022 %\ 11/05/2022 %V 9 %N شماره2 -پیاپی 33-تابستان 1401) %P 11-32 %! بررسی جایگاه خیر اخلاقی در نظام اخلاقی ملاصدرا %K خیر اخلاقی %K عدالت %K نفس %K حکمت متعالیه %R %X تحقیق حاضر، درباره بازشناسی ماهیت و حقیقت خیر اخلاقی و ویژگی‌های وجودی آن است.در فلسفه به طور کلی و در فلسفه ملاصدرا به طور خاص، خیر امر وجودی است و با وجود پیوند عمیق و ناگسستنی دارد. و بر اساس دیدگاه وجودی، نیکی و خیر در نظام اخلاقی ملاصدرا بر مبانی محکم و استواری بنا نهاده شده است. در حکمت اسلامی، وجود و کمال وجودی اساسا خیر است و اصالت وجود به همه افعال و آنچه از طریق عمل پا به هستی می نهد، رنگ وجودی عطا می کند و به تبع آن، به خیریت نگاه وجودی دارد.حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که شرور اختیاری و صدور افعالی از انسان مانند قتل که از نظر اخلاقی خیر محسوب نمی‌شود، چگونه ارزیابی می‌شوند آیا فعل وجودی است و در عین حال شر است و یا امر عدمی است و شر محسوب می‌شود و به عبارتی چگونه این تضاد قابل حل است؟ که برای ایضاح آن باید خیر اخلاقی را مورد بازشناسی قرار داد.به همین خاطر بحث از چیستی، مولفه‌ها یا امور موجود در نظام اخلاقی ملاصدرا که به بازشناسی خیر اخلاقی یاری می‌رساند، مورد بحث این نوشتار است.بر این اساس، انسان اخلاقی از منظر حکمت متعالیه ضمن برخورداری از سعه وجودی، متخلق به اخلاق الله بوده و به حق تعالی تشبه می‌یابد %U https://fhi.hekmateislami.com/article_160032_88bbe72b631ff546087b3e0e83d6df72.pdf