%0 Journal Article %T بحثی تطبیقی در باب انواع قیامت از دیدگاه عرفان و شریعت %J حکمت اسلامی %I مجمع عالی حکمت اسلامی %Z 2423-5105 %A سعیدی, احمد %A زارعین, مهدی %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 8 %N شماره3-پیاپی 30 -پاییز1400) %P 27-46 %! بحثی تطبیقی در باب انواع قیامت از دیدگاه عرفان و شریعت %K قیامت %K مرگ %K عرفان %K شریعت %K آفاقی %K انفسی %K ابن‌عربی %R %X اهل معرفت، تفسیر خاصی از مرگ، حیاتِ پس از مرگ، برپایی قیامت و به‌طور کلی معدوم شدن و موجود شدن دارند. ایشان همه موجودات را اسماء و تجلیاتِ کلی یا جزئیِ حق می‌دانند و معتقدند که گاهی ظهورِ یک اسم در یک موطن، مستلزم خفای اسم دیگری در همان موطن است و موجود شدن و معدوم شدن تعبیر دیگری از همین ظاهر شدن و مخفی شدن اسماء حق ‌سبحانه در یک موطن هستند. مطابق این تفسیر عرفانی از حیات و ممات و بود و نبود، «معاد و قیامت» عبارت است از بازگشت یک اسم یا تجلی از مرتبه ظاهر در عوالم مادون به مرتبه باطن و اصل خود در عوالم بالا. عرفا برای چنین بازگشتی دست‌کم پنج صورت مختلف معتقدند که برخی برای همه ماسوی‌الله، و برخی مختص به بعضی از انسان‌ها هستند. انواع مزبور عبارتند از: قیامت لحظه‌به‌لحظه، قیامت صغرای آفاقی، قیامت صغرای انفسی، قیامت کبرای آفاقی و قیامت کبرای انفسی. در شریعت، به قیامت‌های آفاقی با نام «قیامت» تصریح شده است. به اعتقاد عارفان، سایر اقسام قیامت نیز شواهدی نقلی ـ هرچند نه با نام قیامت و نه به‌اندازه قیامت‌های آفاقی ـ دارند. در این مقاله، انواع پنج‌گانه قیامت و مؤیدهای نقلی آنها را بررسی نموده‌ایم %U https://fhi.hekmateislami.com/article_142793_7f867d2587850c0d3d1d5ddff029ee32.pdf