per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2017-05-22
3
شماره 4 - پیاپی 11 (زمستان 1395)
9
31
47807
Original Article
عقل در علوم الهی و علوم بشری (بررسی نظریه میرزا مهدی اصفهانی درباره عقل انسانی)
Reason in religious and secular sciences (an assessment of Mirza Mahdi Isfahani’s theory of human reason)
محمد اسحاق عارفی
arefi@gmail.com
1
سید علی دلبری
saddelbari@gmail.com
2
محمد مهدی کمالی
m.mkamali@yahoo.com
3
استادیار و عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیة
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
دانشجوی دکتری دانشگاه علوم اسلامی رضوی
عقل و تعقل از نگاه آیات و روایات اهمیت بسیاری دارد و بدون تردید در کنار منابع نقلی، نقش بیبدیلی در کشف حقایق و معارف دینی ایفا میکند. لیکن در اینکه حقیقت عقل چیست و سلوک عقلی در کشف معارف دینی چگونه است، دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. بر اساس نظریه میرزا مهدی اصفهانی، عقلِ مورد اهتمام آیات و روایات، با عقلِ مورد استفاده در علوم بشری و فلسفی متفاوت است و آنچه در تحصیل معارف الهی راهگشاست، عقل الهی است. اما عقل بشری که از قوای نفس انسانی بهشمار میآید و محصول آن علوم حصولی است، جز اینکه سبب حجاب و حرمان از معارف دینی شود، اثر دیگری ندارد. مقصود از عقل الهی در این نظریه، نوری است که خارج از حقیقت انسان است و از خصوصیاتش این است که ظاهر بالذات بوده، با نفس که ظاهر بالذات نیست، متحد نیست. در این نوشتار نخست به تبیین و تحلیل نظریه فوق پرداختهایم و سپس با ارزیابی ادله و اصل این دیدگاه نشان دادهایم ادله یادشده مثبت مدعا نبوده، اصل دیدگاه با اشکالهای عدیده و غیرقابل دفاع روبه روست
Reason and reasoning are highly important from the viewpoint of Quranic verses and traditions. Reason no doubt plays an unparalleled role alongside narrated sources in discovering religious truths. There are however different views concerning the nature of reason and the method of reasoning. According to Mirza Mahdi Isfahani the reason used by Quranic verses and traditions is different from the reason used in secular sciences. It is divine reason that is helpful in acquiring religious knowledge. Human reason, a faculty of soul, which generates acquired knowledge, is but an obstacle to obtaining divine knowledge. Divine reason is a beam of light that lies outside human beings. As something self-evident, it is not the same as soul which is not self-evident. This article explains this theory and shows that the arguments presented cannot substantiate the claim. [In addition], the theory is per se faced with many strong objections
https://fhi.hekmateislami.com/article_47807_9dff4c87b43c6fc06176509c2c5c20ed.pdf
عقل انسانی
عقل الهی
عقل بشری
ظاهر بالذات
میرزا مهدی اصفهانی
human reason
divine reason
man’s reason
self-evident
Mirza Mahdi Isfahani
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2017-05-22
3
شماره 4 - پیاپی 11 (زمستان 1395)
33
68
48057
Original Article
بررسی منظر نوروفلسفه نسبت به مسأله آگاهی
An assessment of perspective of neurophilosophy on problem of awareness
سیامک عبدالهی
siaamak.abdollaahi@gmail.com
1
منصور نصیری
nasirimansour@ut.ac.ir
2
محمد لگنهاوزن
legenhausen@gmail.com
3
مدرس دانشگاه
دانشگاه پردیس فارابی قم
استاد و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی1
امروزه در ادبیات فلسفی، از ماتریالیسم با عنوان فیزیکالیسم یاد میکنند که به دو دسته حذفانگار و غیرحذفانگار تقسیم میشود. حذفانگاران درباره مسئله آگاهی معتقدند اگر به اکمال به فیزیکالیسم پایبند باشیم، آگاهی به مسئلهای لاینحل تبدیل نخواهد شد و مسئله خواندنِ آگاهی، به دلیل عبور از مبانی فیزیکالیستی است. نوروفلسفه از جمله نظریاتی است که تقریری حداکثری از فیزیکالیسم دارد و ازآنجاکه این مقاله درصدد بررسی دیدگاه این شاخه نوین فلسفی درباره مسئله آگاهی است، ابتدا رویکرد این نظریه را درباره آگاهی تبیین و سپس نقدهای وارد به آن را مطرح میکنیم. به نظر میرسد با در نظر داشتنِ انتقادهای مهمی چون درونی بودن، مسئله سختآگاهی، ابهام و تحقق چندگانه که بر دیدگاه معتقدان به تبیین مبتنی بر نور و فلسفه وارد میشود، نوروفلسفه نمیتواند آگاهی را به درستی تبیین کند
Modern philosophical literature terms materialism as physicalism which is in turn divided into eliminative and non-eliminative. Commenting on awareness, eliminativists say that if we believe in pure physicalism, awareness will not be turned into something unsolvable and call awareness a problem so as to pass physicalist foundations. The theory of neurophilosophy are among the theories that believe in maximal physicalism. This article aims at explaining this new philosophical trend. It explains knowledge from this perspective and touches on the criticisms leveled against it. Given the important criticisms such internality, complexity of knowledge, ambiguity and multiple realization, which are raised against the theory of neurophilosophy, this theory cannot property explain the problem of awareness
https://fhi.hekmateislami.com/article_48057_426b6fc06c3944f42aef52ea3581dabc.pdf
نوروفلسفه
حذفانگاری
آگاهی
پاتریشیا چرچلند
درونی بودن
مسئله سختآگاهی
neurophilosophy
eliminitivism
awareness
Patricia Churchland
internality
hard problem of knowledge
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2017-05-22
3
شماره 4 - پیاپی 11 (زمستان 1395)
69
90
48058
Original Article
تبیین فلسفی علیت و تعامل آن با معارف شریعت
Philosophical explanation of causality and its interaction with religious sciences
غلامعلی مقدم
gh1359@gmail.com
1
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
تعامل معارف عقلی با دین، مسئلهای مهم و چالشبرانگیز است و از ادعای اتحاد تا تباین تام را دربرمیگیرد. مدعیان تباین، روح شریعت را امری قدسی و از آمیختگی با معارف انسانی و بشری منزه میدانند و طرفداران اتحاد معتقدند آنکه از معارف حکمت بهره نبرده باشد، از درک عمیق و دقیق محتوای شریعت بیبهره خواهد بود. در نگاه اعتدالی تأثیر بعد عقلانی دین بر دیگر ابعاد انکارشدنی نیست. در این مقاله با روشی تطبیقی ـ تحلیلی به تعامل علیت و توابع آن با معارف شریعت پرداخته، ضمن بحثی مصداقی نشان دادهایم این سنت عقلی در محورهایی مانند مقابله با هجمههای بیرونی، مبارزه با انحراف درونی، تبیین معارف معقول بهعنوان رکن ذاتی دین، ممانعت از سوءبرداشتها، تذکر به عواقب بعیده و پاسخ به اشکالات با معارف شریعت تعامل داشته، در برخی موارد بر مواجهه ظاهری و مشهور برتری دارد. سنت فلسفی اسلام با تعمیق معارف عقلی دین و ایجاد بینش و نگرش قوی، میتواند در ابعاد سهگانه شریعت (عقاید، احکام و اخلاق) و از آن رهگذر در نظر و عمل فرد و جامعه اثرگذار باشد
The interaction between rational and religious sciences is an important but controversial issue with some claiming they are the same and others saying they are different. Those who claim they are different believe that religious sciences being sacred cannot be confused with secular sciences. Those who believe they are the same are of the view that he who has no share of rational sciences will not be able to have a profound and exact understanding of the content of religion. According to moderate attitude, one cannot deny the impact of the rational aspect of religion against its other aspects. Using an analytic-comparative method, this articles deals with the interaction between causality (plus with its subordinates) and religious sciences. It has practically showed that there has been interaction between this rational principle and religion in such issues as external onslaughts, resistance against internal deviations, explanation of rational sciences as the essential article of religion, prevention of misunderstanding, mentioning the distant consequences and answering the objections. The rational approach has on certain occasions had dominance over the literal and popular approach. Islamic philosophy can influence religion (with its three parts of beliefs, rulings and morals) and can hereby theoretically and practically affect individuals and communities through deepening the rational sciences of religion and creating a deep insight
https://fhi.hekmateislami.com/article_48058_479e3038f3cd074fb5469fafb826086b.pdf
علیّت
شریعت
اخلاق
فلسفه
نسبت فلسفه و اخلاق
causality
Religion
ethics
philosophy
relationship between philosophy and ethics
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2017-05-22
3
شماره 4 - پیاپی 11 (زمستان 1395)
91
112
48059
Original Article
چالش حکمت متعالیه در تبیین فلسفی رجعت
The challenge transcendental theosophy faces in philosophical explanation of return
معصومه سادات سالک
m.salek@whc.ir
1
دانشجوی مقطع دکتری فلسه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم
از نظر ملاصدرا، تناسخ بهمعنای بازگشت نفوس به دیگر بدنها بوده، محال است؛حال آنکه این تعریف ظاهراً بر رجعت بهعنوان یکی از اعتقادات شیعه تطبیق میکند. ملاصدرا تعلق نفس را به بدنِ خاص منوط به داشتن مخصص میداند؛ درحالیکه طبق مبانی وی، اجزای باقیمانده بدن، خالی از مخصص است. ازاینرو، این پرسش مطرح است که: وقتی در جریان رجعت، نفس جداشده از بدن مادی و مسافر عوالم برزخ، آهنگ رجوع به بدن مادی دنیوی خود میکند، آیا ملاصدرا مخصصی برای بدن دنیوی یا اجزای باقیمانده او در نظر دارد تا تعلق نفس به بدن، از ترجیح بلا مرحج بودن خارج شود، پیش از اینکه به اشکال تناسخ برسد؛ حال آنکه اشکال تناسخ نیز در بحث رجعت جدی است؟ تحقیق حاضر میکوشد با توجه به عبارات و موضعگیریهای ملاصدرا در بحثها و موضوعات مشابه به این پرسشها پاسخ دهد. تحلیلها نشان میدهد با فرض تعلق دوباره نفس به بدن مادی، ناگزیر از پذیرش تناسخ یا حفظ نوعی علاقه نفس و بدن برای حل همزمان معضل مخصص و تناسخ هستیم؛ چیزی که حکمت صدرایی آن را برنمیتابد، مگر اینکه با قرائت خاصی از تمثل در رجعت، پای تأویل را به ماجرای رجعت بازکنیم
According to Mulla Sadra, metempsychosis which is the return of a soul to another body is impossible. This definition is however applicable to 'return' as a Shiite belief. According to Sadra there has to be a justification for the belonging of a soul to a body. This is while based on his principles, there is no justification for soul to return to the remaining particles of a body. Thus the question arises: Is there any justification for a soul that has left its body to return to its remaining parts, so that there should not rise the problems originating form preference without justification or from the issue of metempsychosis? The present study tries to answer this question on the basis of what Mulla Sadra has expressed on similar occasions elsewhere. Analysis shows that one cannot accept the issue of 'return' unless one accepts metempsychosis or the existence of a sort of relation between a soul and its respective body as a sort of justification. This is what transcendental theosophy cannot accept except with some sort of interpretation
https://fhi.hekmateislami.com/article_48059_7924fd5b4a1fe405f5e67c9d2870e70c.pdf
رجعت
ملاصدرا
تناسخ
احیاء موتی
تمثل
return
Mulla Sadra
Metempsychosis
revival of the dead
incarnation
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2017-05-22
3
شماره 4 - پیاپی 11 (زمستان 1395)
113
132
48060
Original Article
رجعت در اهل تسنن (چالشها و عوامل انکار)
Return in Sunni Islam (challenges and obstacles)
خدامراد سلیمیان
kh.salimian@yahoo.com
1
هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
برخی از باورهای شیعه، با مخالفتهای جدّی اهل تسنن مواجه شده است. یکی از آنها اعتقاد به رجعت در آخرالزمان و عصر ظهور مهدی موعود7 است. اگرچه بسیاری از دانشمندان و مفسران اهل تسنن زندهشدن مردگان را در امتهای گذشته بهعنوان امری ناگزیر پذیرفتهاند، اتفاق آن را در آخرالزمان بر پایة باورهای شیعه هرگز برنتافتهاند و در ابراز مخالفت با آن بسیاری از چارچوب اخلاق و ادب خارج شده، به توهین و توبیخ دست زدهاند؛ بهگونهایکه گاه در کتابهای لغت که در آن هرگز جهتگیری نمیشود، به ردّ دیدگاه رجعت پرداختهاند. به نظر میرسد این مخالفت و انکار، معلولِ عواملی است که مهمترین آنها فهم نادرست از این باور شیعی است که گاهی نیز با جهتگیریهای غیرعالمانه و متعصبانه در سخنان و نوشتههای آنها بازتابیافته است. دراینباره که پیشتر کسی بدان نپرداخته، نگارنده در پی تحلیل برخی عوامل در زمینه مخالفت با باور رجعت است که میتواند در کنار تبیینِ هرچه بیشتر نگاه شیعه به رجعت، به روشنگری درباره فهم نادرست مخالفان این باور کمک شایانی کند
Some of the Shiite beliefs are strongly rejected by Sunni school. One such belief is the belief in return of the deads in the end of time when the Promised Mahdi reappears. Although most Sunni scholars and interpreters have inevitably accepted the revival of the dead in the previous peoples, they have denied such occurrence in the end of times as Shias believe; not observing moral values while refuting it resorting instead to insulation and reprimand to the extent that even their dictionaries which do not usually deal with such issues reject the issue of return. It seems that this refutation is caused by factors the most important of which is their misunderstanding of this Shiite belief. This has sometimes found expression in a prejudiced manner in their words and works. This topic is not dealt with before. The author tries to analyze some of the factors involved in Sunnis' rejection of the belief in return. Shedding further light on Shias’ position, this article tells us about Sunnis' misunderstanding of this belief
https://fhi.hekmateislami.com/article_48060_34e2284a45e95c5cbc9f80ce2dc80458.pdf
رجعت
اهل تسنن
رجعتکنندگان
انکار رجعت
return
Sunnis
returnees
denial of return
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2017-05-22
3
شماره 4 - پیاپی 11 (زمستان 1395)
133
150
48061
Original Article
تحلیلی از رؤیة الله تعالی در آیه سؤال موسی
Seeing Allah in the verse that mentions Musa's request for seeing Allah
عبدالمجید زهادت
zahadat1394@gmail.com
1
عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی
مسئله رؤیت حسی خداوند تعالی از دیرباز مورد بحث ونزاع میان مسلمانان بوده است. یکی از مستندات طرفین نزاع، آیه سؤال موسی7 (اعراف(7)، 143) است. در این نوشتار پس از ارائه گزارشی از پیشینه بحث رؤیت و بیانی مختصر از منابع کلامی و تفسیری فریقین در موضوع رؤیةالباری تعالی، ادله طرفین را در استناد به آیه سؤال موسی7 بررسی کردهایم و ثابت نمودهایم که آیه نهتنها دلیل بر مدعای مثبتان رؤیت نیست، بلکه بر امتناع رؤیت حسی دلالت دارد
The issue of seeing Allah has long been a controversial problem among Muslims. One of the reasons for the parties to the controversy is the verse that mentions Musa's request for seeing Allah ('Araf, 143). After giving a brief account of the background of the question of seeing Allah on the basis of Shia and Sunni theological and exegetic sources, the author assesses the arguments presented by the parties in favor of making use of the verses that mentions Musa's request. He proves that this verse does not prove the possibility of sensual seeing of Allah. Instead it indicates that this is impossible.
https://fhi.hekmateislami.com/article_48061_7927e77c9b3c7f0d2ec43d54143f0937.pdf
رؤیةالله
رؤیت حسی
آیه سؤال موسی
امکان رؤیت
امتناع رؤیت
رؤیت قلبی
لقاءالله
کشف تام
seeing Allah
sensual seeing
the verse that mentions Musa's request
possibility of seeing Allah
impossibility of seeing Allah
spiritual seeing
meeting Allah
perfect discovery
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2017-05-22
3
شماره 4 - پیاپی 11 (زمستان 1395)
151
177
48330
Original Article
بررسی روایت «حبّ علیبنابیطالب حسنه لا تضر معها سیئه» و دیدگاههای مطرح شده دربارۀ آن
An assessment of the tradition 'love for Ali is
a good deed in the presence of which sin does not harm' and opinions about it
سید محمدعلی میرصانعی
smam1362@yahoo.com
1
حمید کریمی
h_karymi@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
استادیار و عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت ایران
در روایات بسیاری بر محبت اهلبیت: تأکید شده است. دراینمیان، روایاتی که بر محبت علی علیهالسلام ترغیب میکند و آن را مایۀ رستگاری انسان میداند، بیش از همه است. یکی ازاینروایات، حدیث «حبّ علیبنابی طالب علیهالسلام حسنه لا تضرّ معها سیئه...» است. مضمون عجیب این حدیث موجب شده دانشمندان در این موضوع دیدگاههای گوناگونی برگزینند. در این مقاله با روش نقلی و تحلیل عقلی به بررسی و نقد سه دیدگاه اصلی رد حدیث و تأثیر محبت به علی علیهالسلام در رستگاری انسان؛ محبت به علی سبب آمرزش گناهان صغیره؛ محبت به علی علیهالسلام سبب اجتناب از همۀ گناهان، پرداختهایم و سپس نظریۀ مختار را تبیین کردهایم که محبت علی علیهالسلام، اساس دین و معیار ایمان است و دوستدار ایشان که قهراً مسلمان است، دچار ضرر اصلی که عذاب اخروی یا خلود در آن است، نمیشود؛ اگرچه در دنیا و برزخ کیفرهایی میبیند
There are many traditions that lay stress on the love for the progeny of the Holy Prophet (peace be upon him and his progeny), among which top are in number the traditions that encourage love for Ali considering it as a source of salvation. One such tradition is this 'love for Ali is a good deed in the presence of which sin does not harm…'. The strange content of this tradition has caused scholars to adopt different positions in regard with it. Following a method based on traditions and intellectual analysis, this article assesses three main opinions: 1) Denial of tradition and the impact of love for Ali on Human happiness 2) Love for Imam Ali eliminates minor sins 3) love for Ali prevents one from committing any sin. According to this article love for Imam Ali is the basis of Islam and the criterion for faith. Ali's friends who are naturally Muslims are immune from the main harm that is punishment or eternal punishment in the hereafter, though they might however face punishment in this world or in barzakh (that is an intermediary world between this world and the hereafter)
https://fhi.hekmateislami.com/article_48330_a4ebcefa080c3798757fb2f4629e1acd.pdf
حبّ علیبنابیطالب
ایمان
سیئه
رستگاری
love for Ali bin Abi Talib
faith
sin
salvation