per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2016-12-21
3
شماره 2 - پیاپی 9 (تابستان 1395) ویژهنامه فلسفه علوم انسانی
9
38
44794
Original Article
تبیین علّیتی عمل و رفتار انسان
Causal explanation of human deeds and behaviors
امیر دیوانی
divani.mofiduni@gmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه مفید، قم، ایران
مقصود از این نوشتار ارائه «تبیین علّیتی» در شناخت جامع (محض ـ تجربی) فاعلیت انسان در عمل و رفتار است. تبیین علّیتی درباره رفتار و عمل انسان، از آن جهت که او موجودی کمنظیر یا بینظیر در جهان طبیعت است، در تبیینهای علّیتی ناظر به رفتار قانونمند موجودات دیگر طبیعت خلاصه نمیشود. در اینجا میکوشیم تا نشان دهیم هر رفتار و کردار انسان در تحلیل به چند قلمرو وجودی طولی و عرضی تعلق دارد که هر یک زیر پوشش نوعی از رابطه علّی و معلولیاند. در ترکیب ارکان علّی و معلولی این قلمروها رفتار آدمی بهصورت مرتبط، متصل و در نهایت متحد سامان مییابد. ملاک تمایز علوم طبیعی از علوم انسانی و دشواری تبیین علّیتی در علوم انسانی، چه فردی و چه اجتماعی، در ترکیب رفتاری انسان از روابط علّیتی متعدد و متدرج وجودی و در عین حال متصل و متحد است. راهحل این دشواری نه تأویل یک قلمرو به قلمروی دیگر است و نه صرفنظر کردن از یک قلمرو و عطف توجه به قلمروی دیگر؛ بلکه با اذعان به دشواری تبیین علّیتی رفتار آدمی باید به جستجوی تبیین علّیتی همه جانبه طولی و عرضی بر پایه طبیعت مشترک میان انسانها بود.
This article aims at giving a 'causal explanation' of empirical understanding of human agency in his deeds and behaviors. Causal explanation cannot be restricted to explaining other creatures' deeds which are in accordance with certain rules. The author tries to show that each one of man's behavior belongs to specific longitudinal and latitudinal spheres each of which lies under a specific causal relationship. In the causal relationship existing in these spheres, man's behavior emerges as an integrated entity. The distinction between natural sciences and humanities are the difficulties one faces when one attempts to present a causal explanation of human behavior, social or individual, depicting it as an effect of multiple but gradual existential causes. The solution to this problem is not to reduce to sphere to another nor is the solution to neglect one sphere for the sake of another. The solution to this problem is to carry out investigation for longitudinal and latitudinal causes on the basis of human beings' common nature.
https://fhi.hekmateislami.com/article_44794_69b92021c4cb8ddf2831a1e6dd501424.pdf
تبیین علّیتی
علت فاعلی
رفتار انسان
طبیعت
ذهن
عقل
causal explanation
efficient cause
human behavior
nature
Mind
Intellect
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2016-12-21
3
شماره 2 - پیاپی 9 (تابستان 1395) ویژهنامه فلسفه علوم انسانی
39
61
44819
Original Article
چیستی فلسفه روانشناسی
Nature of philosophy of Psychology
مسعود آذربایجانی
mazarbayejani110@yahoo.com
1
دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
موضوع اصلی این جستار، چیستی فلسفه روانشناسی و هدف آن، تبیین ماهیت فلسفه روانشناسی است. روش ما در این مقال، تحلیل عقلی و تحلیل محتوای کیفی است که از دو مسیرِ بررسی تحلیلی مفهوم فلسفه و پیگیری مصادیق فلسفه مضاف دنبال میشود. دادههای تحقیق بدین قرار است: بنا بر مسیر اول، فلسفه روانشناسی عبارت است از: بررسی معناشناسانه، هستیشناسانه، معرفتشناسانه و رویکرد اخلاقی به دانش روانشناسی. بر اساس مسیر دوم، فلسفه روانشناسی عبارت است از: معرفتی درجه دوم که برای شناخت درست روانشناسی به بررسی عقلی مبادی تصوری و تصدیقی دانش روانشناسی میپردازد. نتایج تحقیق این است که فلسفه روانشناسی متمایز با فلسفه ذهن و علمالنفس فلسفی است؛ اگرچه هم پوشیهایی نیز با هم دارند.
The main theme and purpose of this study is to explain the nature of philosophy of psychology. The author follows an analytic methodology through assessing the concept of philosophy and studying the instances of philosophy of. Research data are as under: according to the first approach philosophy of psychology is a semantic, ontological and epistemic assessment and is a moral attitude towards psychology. Based on the second approach, philosophy of psychology is a second order knowledge that assesses the conceptual and assertive axioms of psychology. It concludes that philosophy of psychology is different from philosophy of mind and philosophical anthropology, though they overlap each other in certain areas.
https://fhi.hekmateislami.com/article_44819_ace79d2746e1954f734ed23b29974de0.pdf
فلسفه روانشناسی
ماهیت فلسفه روانشناسی
روانشناسی اسلامی
philosophy of psychology
nature of philosophy of psychology
Islamic psychology
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2016-12-21
3
شماره 2 - پیاپی 9 (تابستان 1395) ویژهنامه فلسفه علوم انسانی
63
80
44820
Original Article
علیه رویکرد جزیرهای به علوم
Against island approach towards sciences
علی منصوری
a_mansourius@yahoo.com
1
استادیار و عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم و تکنولوژی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
نگرشی به علم وجود دارد که بر اساس آن، علوم انسانی و علوم طبیعی دو ساحت کاملاً متفاوت هستند و قواعدی جداگانه دارند و به همین دلیل نباید در حیطههای یکدیگر دخالت کنند. این اندیشه که کم و بیش دربارۀ دیگر حوزهها و تقسیم بندیهای معرفتی، مثل علم و الهیات نیز طرفدارانی دارد و تا اندازۀ فراوانی به آموزههای ویتگنشتاین متکی است، در نهایت به جزیرهایشدن علوم میانجامد. در این مقاله استدلال میکنیم که چرا این اندیشه درست نیست و پیامدهایی منفی برای رشد علوم دارد.
There is an approach according to which humanities and natural sciences are two utterly different domains, following different rules. Thus they should not interfere with the domain of each other. This theory which is more or less advocated in certain epistemic realms such as science and theology by some and is vigorously dependent on Wittgenstein's doctrines deals eventually with sciences as scattered islands. The author of this articles argues why this theory is incorrect having negative consequences for the development of sciences.
https://fhi.hekmateislami.com/article_44820_778a6178067b9bf908b40e6d64285ef1.pdf
عقلانیت نقاد
ویتگنشتاین
موجهسازی
نقد
تخصصگرایی
پیشرفت علم
critical rationality
Wittgenstein
justification
critique
showing inclination towards expertise
progress of science
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2016-12-21
3
شماره 2 - پیاپی 9 (تابستان 1395) ویژهنامه فلسفه علوم انسانی
81
99
44821
Original Article
ساحات معرفتشناختی زبان و سبکهای زندگی در سنت غربی و اسلامی
Epistemic spheres of language and lifestyles in Western and Islamic traditions
مهدی خبازی کناری
mkenari@yahoo.com
1
فرزاد بالو
farzad-baloo@yahoo.com
2
استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
استادیار و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
این مقاله بر این قیاس استوار است: «مقدمه اول: شناخت با سبکهای زندگی متناظر است. مقدمه دوم: زبان با شناخت متناظر است. نتیجه: زبان با سبکهای زندگی متناظر است». مقدمه اول ناظر به این فرض است که سبکها و صورتهای زندگی بر معرفتشناسی مختص به خود مبتنی هستند. مقدمه دوم مسئله دیرینهای را مطرح میکند که فیلسوفان، زبانشناسان و منطقدانان، از سوفسطاییان تا پساساختارگرایان به تأمل دراینباره پرداختهاند که: نسبت زبان و شناخت چیست؟ آیا آنها در ساحت تحقق، امری واحدند یا منفک از هماند؟ اگر منفک هستند، کدامیک بر دیگری مقدم است؟ نتیجة قیاس هم به این مطلب اشاره دارد که اولاً، ساختارهای زبانی گوناگونی وجود دارد. ثانیاً، این ساختارهای متنوع زبانی، سبکهای متکثر زندگی را نیز رقم خواهد زد. این امر، هم بهلحاظ نظری و مفهومی و هم بهلحاظ تاریخی و اجتماعی در سنت غربی و اسلامی تحقق یافته است. نگارندگان این مقاله برای تبیین و اثبات مقدمات و نتیجه قیاس یادشده، از ساختارهای مفهومی و عینیِ هر دو سنت بهره بردهاند.
This article is based on a syllogism which is in turn based on the following premises: First premise: knowledge corresponds with lifestyles. Second premise: language corresponds with knowledge. Conclusion: language corresponds with lifestyles. The first premise presumes that lifestyles are based on a particular epistemology. The second premise deals with the nature of relation between language and knowledge, an old topic tackled by philosophers, linguists and logicians from sophists to post-structuralists. What is the relation between language and knowledge? Are they the same or different when they are realized? If they are different from each other, which is prior to the other? The conclusion is that: firstly there are different language structures. Secondly these different language structures lead to different lifestyles. This has been realized in Western and Islamic traditions both theoretically as well as historically and socially. In order to prove his theory, the author has made use of both conceptual as well as objective structures.
https://fhi.hekmateislami.com/article_44821_ad94192109ad070f9ce260a912db2ec9.pdf
سبک زندگی
زبان
اندیشه
سنت غربی و اسلامی
Lifestyle
language
thought
Western and Islamic tradition
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2016-12-21
3
شماره 2 - پیاپی 9 (تابستان 1395) ویژهنامه فلسفه علوم انسانی
101
135
44822
Original Article
نظریه اعتباریات بهمثابه فرانظریه اجتماعی نزد علامه طباطبایی و محقق عراقی
Theory of considered sciences as a social theory from the viewpoint of Allama Tabatabaei and Muhaqqiq Iraqi
سیدحمید رضا حسنی
hrhasani@rihu.ac.ir
1
هادی موسوی
hmousavi@rihu.ac.ir
2
استادیار و عضو هیئت علمی گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
استادیار و عضو هیئت علمی گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
در این نوشتار سعی داریم نظریه اعتبار و مفاهیم اعتباری را در نگاه اندیشمندانی چون محقق عراقی و علامه طباطبایی به هدف به دست آوردن یک فرانظریه اجتماعی به نمایش بگذاریم. این نظریه توانایی تبیین هستیشناختی پدیدههای رفتاری انسانی، اعم از پدیدههای فردی و اجتماعی را داراست. با این وصف، تمرکز بیشتر این مقاله بر حیث اجتماعی این نظریه است. این مهم آنگاه میسر میشود که ما شناختی از دستهبندیهای موجود نزد فیلسوفان و متفکران بهدست آوریم تا بدان واسطه مشخص کنیم پدیدههای اجتماعی ذیل کدام تقسیمبندی میگنجند. به نظر محقق عراقی هنگام اعتبارِ فروشنده و خریدار، مصداقی به حمل شایع از هویت اعتباری ـ برای مثال ملکیت ـ پدید میآید که موجب میشود بتوانیم مفهوم ملکیت را از آن هویت اعتباریِ پدیدآمده، اخذ کنیم. این هویت اعتباری نوپدید، همان واقعیت اجتماعی خرید و فروش است که ناشی از کنش اجتماعی است. علامه طباطبایی با کاوشی فلسفی در بنیادهای اعتبار، نسبت آن را با عقل عملی و اراده انسانی برقرار میکند و از این طریق اصول روششناختی اعتبار و نحوه تحقیق را درباره اعتباریات هویدا میسازد. چنین کاوشهایی از طرف علامه، نظریه کلان اجتماعی را در خصوص واقعیتهای اجتماعی به نمایش میگذارد و پرتو نوری بر نظریات محققان اصولی مانند محقق عراقی میافکند.
The author tries to present the theory of conventionality advocated by thinkers like Muhaqqiq Iraqi and Allama Tabatabaei in a way that leads to a social theory capable of ontologically explaining human behaviors whether individual or social. The article however gives more attention to the social aspect of the theory. We cannot attain this goal unless we are familiar with the classifications made by philosophers. The familiarity with this classification helps us determine which category the social phenomena belong to. According to Iraqi when we consider the concepts of 'seller' and 'buyer' an objective instance of a considered identity (for example ownership) emerges which enable us to derive from them the concept of ownership. This newly obtained considered identity is the social reality of buying and selling which arise from a social act. Making a philosophical investigation about the foundations of consideration, Allama Tabatabaei creates a link between consideration and human will shedding thus light on the psychological elements of consideration and the methodology of making a research on considered things. Such inquiries by Allama bring to light his theory concerning social facts and the theories presented by usuli scholars like Muhaqqiq Iraqi.
https://fhi.hekmateislami.com/article_44822_271bcbbcf802fee1d3d0733656e93509.pdf
نظریه اعتباریات
فرانظریه اجتماعی
علامه طباطبایی
محقق عراقی
عقل عملی
کنش اجتماعی
theory of considered things
Social theory
Allama Tabatabaei
Muhaqqiq Iraqi
practical intellect
social act
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2016-12-21
3
شماره 2 - پیاپی 9 (تابستان 1395) ویژهنامه فلسفه علوم انسانی
137
163
44823
Original Article
ابعاد معرفت النفس و نقش آن در استکمال نفس انسانی
Dimensions of self-knowledge and its role in perfecting human soul
محمد فنایی اشکوری
eshkevari@qabas.net
1
استاد و عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران
معرفت نفس یا خودشناسی در همۀ فرهنگهای بشری اهمیت دارد و در دین، حکمت، اخلاق و عرفان بر خودشناسی تأکید میشود. پیام معروف سقراط این بود که «خود را بشناس» و خودشناسی در حکمت سقراط مبنای اخلاق و فضیلت است. اساساً غایت حکمت، استکمال نفس انسانی است. دین نیز برای استکمال نفس و نجات و فلاح آن است و نیل به این غایت بدون معرفت و تربیت نفس میسر نیست. ازاینرو، قرآن کریم و روایات اسلامی بر اهمیت معرفت نفس بهعنوان برترین معرفت و کلید حکمت و فضیلت تأکید دارند و رسالت انبیای الهی را تعلیم و تزکیۀ انسان معرفی میکنند. این آموزه موجب شده حکما و عرفای اسلامی موضوع معرفت نفس را بهطور جدی پیگیری کنند. حکمت الهی در این دیدگاه، سفری است برای به کمال رسیدن نفس از راه علم و عمل. به همین دلیل، ملاصدرا حکمتش را در چهار مرحله از سفر نفس (اسفار اربعه) تنظیم کرده است. حکمت نظری، بنیادهای معرفتی و مبدأ و منتهای چنین سفری را ارائه میدهد و حکمت عملی راه و شیوۀ نیل به این غایت را تبیین میکند. مفهوم «اسفار اربعه» برگرفته از عرفان است که بر محور سفر نفس است و سالک، همان نفس مسافر است. عرفان عملی شیوۀ طی این سفر را بیان میکند و عرفان نظری دستاوردهای این سفر و جغرافیای عالمی را که این سفر در آن واقع میشود، تبیین میکند. آنچه این نوشتار پیگیری میکند، تبیین ابعاد معرفت نفس و نقش این معرفت در استکمال نفس انسانی است. برایناساس، نخست تبیین میشود که معرفت نفس ابعاد گوناگونی دارد و با روشهای گوناگون تجربی، عقلی، نقلی و شهودی بهدست میآید. با بهکارگیری این روشها شاخههای مختلف علمی در معرفت نفس شکل میگیرد؛ مانند روانشناسی، علم النفس فلسفی، معرفت النفس عرفانی و نفسشناسی دینی و سپس تأثیر انواع خودشناسی بر خودسازی و سلوک بررسی میشود.
Psychology or self-knowledge matters in all cultures and [that is why] religion, philosophy, ethics and mysticism lay stress on self-knowledge. Socrates' well-known message was "know yourself". In Socratic philosophy, self-knowledge is the foundation of ethics and virtues. Philosophy basically aims at perfecting human soul and so does religion. It is not possible to attain this goal without knowing and training the soul. It is because of this that the Glorious Quran and Islamic traditions give importance to self-knowledge as the best kind of knowledge and as a key to wisdom and virtues, considering education and purification as the goal of divine prophets' mission. This has prompted Muslim philosophers and mystics to take the subject of self-knowledge seriously into account. According to this approach, theosophy is a journey towards perfecting one's soul theoretically and practically. That is the reason why Mulla Sadra has called his magnum opus on philosophy 'four journeys' (al-asfar al-arba’a) corresponding with four spiritual journeys. Theoretical philosophy offers the epistemic foundations of this journey plus with its origination and destination, whereas practical philosophy tells us how we can reach the said destination. The concept of 'four journeys' is borrowed from ‘irfan (Islamic mysticism) which is based on spiritual journey and in which the wayfarer is the soul that journeys. Practical mysticism tells us how we can undergo the journey and theoretical mysticism explains its achievements and the spiritual geography where this journey takes place. The present article explains the dimensions of the self-knowledge and its role in completing human soul. According to the author, self-knowledge has different dimensions which can be followed through empirical, intellectual, religious and mystical methodologies. With the application of these methodologies, out will come different sciences related to self-knowledge. These sciences include psychology, philosophical self-knowledge, mystical self-knowledge and religious self-knowledge. He will also assess the impacts of self-knowledge on self-building.
https://fhi.hekmateislami.com/article_44823_d4b7d6689278967c99d9ea82b1804628.pdf
معرفت نفس
انسانشناسی
خداشناسی
خودسازی
self-knowledge
psychology
Anthropology
theism
self-development
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2016-12-21
3
شماره 2 - پیاپی 9 (تابستان 1395) ویژهنامه فلسفه علوم انسانی
165
187
44824
Original Article
درآمدی بر طبقهبندی آثار صدرالمتألهین
An introduction to classification of Mulla Sadra's works
شریف لک زایی
sharif_lakzaee@yahoo.com
1
استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران
طبقهبندیهای گوناگونی از حیات علمی صدرالدین شیرازی ارائه گردیده است که مشهورترین آنها، طبقهبندی علامه سید محمدحسین طباطبایی است. این طبقهبندی بر آن است که حیات ملاصدرا به سه دورة فراگیری و تحصیل، ریاضت و تهذیب، و نگارش و تدریس تقسیم میشود. تقریباً همه کسانی که بعد از طباطبایی به بحث پرداختهاند، از این دستهبندی برای تبیین زندگی ملاصدرا بهره گرفتهاند. مدعای نگارنده این است که در سیر حیات علمی و نگارش آثار ملاصدرا میتوان از سه ملاصدرا سخن گفت: ملاصدرای جوان، ملاصدرای میانسال و ملاصدرای کهنسال. برایناساس، صدرای جوان در پی آموختن است، صدرای میانسال با قائلشدن به اصالت وجود در پی تدوین فلسفهای نوین است و صدرای کهنسال نیز با توجه به مباحث قرآنی، روایی و عرفانی در پی وحدت و جامعنگری است. این مقاله بهعنوان مقدمه به ذکر طبقهبندی آثار صدرالمتألهین میپردازد تا مبنایی برای بررسی جایگاه سیاست در آثار ملاصدرا به وجود آید.
Various classifications are available of the academic life of Mulla Sadra, of which the most important is the classification made by Allama Tabatabaei. According to this classification Mulla Sadra's life can be divided into three periods of learning, mortification and self-purification, writing and teaching. Nearly all those who have come after Allama Tabatabaei have made use of this classification for explaining Mulla Sadra's life. The author is of the view that one can talk of three Mulla Sadras when one evaluates Mulla Sadra's academic life: young Mulla Sadra, middle-aged Mulla Sadra and old Mulla Sadra. Young Mulla Sadra is in pursuit of knowledge. The middle aged one intends to rewrite philosophy on the basis of the principle of priority of existence whereas the old one follows an integrated unity on the basis of Quranic, traditional and mystical discussions. This study offers a new classification of Sadra's works so as to pave the ground for assessing the place of politics in his works.
https://fhi.hekmateislami.com/article_44824_6ce163ebfe7de09ed7806cd4434010ae.pdf
حیات علمی
تالیفات
صدرالدین شیرازی
طبقهبندی
علامه طباطبایی
scientific life
compilations
Sadr-o-Din Shirazi
Classification
Allameh Tabatabaei