per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2019-07-23
6
شماره1-پیاپی 20 (بهار 98)
9
29
91305
Original Article
برتری و مزایای برهان صدیقین در میان براهین اثبات وجود خدا
Priority of the Proof of the Truthfuls over all others for the Existence of Allah
عسکری سلیمانی امیری
solymaniaskari@mihanmail.ir
1
دانشیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
یکی از عمدهترین مسائل فلسفی، اثبات وجود خداست. طبیعیدانان، متکلمان و فیلسوفان به اثبات خدا اهتمام داشتهاند. اما فیلسوفان طراز اولی مانند فارابی، ابنسینا، محقق طوسی و ملاصدرا و اتباع او با تأملات دقیق برهان طبیعیدانان از طریق حرکت، یا متکلمان از طریق حدوث عالَم و حتی برهان فیلسوفان از طریق امکان را هر چند معتبر میدانند، اما معتقدند که واقعاً هلیه بسیطه وجود خدا را اثبات نمیکنند، مگر بالعرض؛ چرا که این دسته براهین، محدودیت روشی و محدودیت یقین موقت دارند و نیز در احوال ممکن و در وجود نعتی خدا ـ نه وجود نفسی او ـ متوقف میگردند و ضرورت ازلی و در نهایت هلیه بسیطه واجب را اثبات نمیکنند. اما برهان صدیقین این محدودیتهای پنجگانه را ندارد. ابنسینا اولین تقریر صدیقین را ارائه کرده که به اعتقاد ملاصدرا حد نصاب صدیقین را ندارد. ملاصدرا برهان دیگری اقامه کرده و نشان داده است که از این برهان علم به وجود خدا از طریق خود خداست. اما علامه طباطبایی تقریر دیگری از برهان صدیقین را ارائه داده که در آن حتی واقعیت به غنی و فقیر تقسیم نمیشود و درعینحال وجود نفسی واجب به ضرورت ازلی اثبات میشود.
One of the most important issues of philosophy is to prove the existence of Allah. Naturalist philosophers, theologians and metaphysicians have since long been trying to prove the existence of Allah. The top-class philosophers such as Farabi, Ibn Sina, al-Tusi, Mulla Sadra and his followers have considered each of the physico-theological arguments of motion, that of theologians from the temporal world and that of philosophers from contingency valid arguments; nonetheless, they hold that those arguments fail to prove the simple whetherness (whether He exists) unless through something else. Since they suffer from some limitations of method or that of provisional certainty they cannot pass through the position of contingent things or that of His existence as a description -rather than His self-subsisting existence- this type of arguments fail to prove His eternal necessity and at last His simple whetherness. However, the Proof of the Truthfuls comes free from those five limitations. Ibn Sina has suggested the first account of the Truthfuls Proof which Mulla Sadra holds does not meet the required standard. Mulla Sadra has suggested a different account of such a proof by which we come to know the existence of Allah through Allah Himself. Allamah Tabatabaei has proposed another account of such a proof in which no classification into the rich and the poor is mentioned, and still it proves the self-subsisting existence of Allah through the modality of eternal necessity (which is far above essential necessity) .
https://fhi.hekmateislami.com/article_91305_8d28653d7a7e85e1c8c9afa302b09be5.pdf
برهان خلقی
برهان حرکت
برهان حدوث
برهان امکان
برهان صدیقین
واجبالوجود
ابنسینا
ملاصدرا و علامه طباطبایی
argument from creation
argument from motion
argument from temporal world
argument of the Truthfuls
necessary being
Ibn Sina
Mulla Sadra
Allamah Tabatabei
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2019-07-23
6
شماره1-پیاپی 20 (بهار 98)
101
115
91313
Original Article
چیستی اعتباریات اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی و لوازم روش شناختی آن در حوزه علوم اجتماعی
Allamah Tabatabei on Socially-posited Concepts and their Methodological Implications in Social Sciences
رضا ملایی
tamhid1359@gmail.com
1
حسین سوزنچی
souzanchi@gmail.com
2
دانشجوی فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
دانشیار و عضوهیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، مفاهیم اجتماعی را اعتباریاتی اجتماعی معرفی میکند که پس از تشکیل اجتماع، «به وجود میآیند، با اجتماع معنا مییابند، کنش اجتماعی را ممکن میسازند، عمدتاً متغیر و در اندک مواردی ثابت بوده و همچنین ابزارهایی برای رفع نیازها و نیل به کمالات اجتماعی» هستند. این اعتباریات، اگرچه میتوانند متأثر از واقعیات خارجی باشند، لکن بدون تطابقات عقلا و توافقات اجتماعی آنها تحقق نمییابند. ازاینرو فاقد هستی در جهان خارج بوده و صرفاً از هستیای بینالاذهانی بهرهمند میباشند. اتکاء اعتباریات اجتماعی به توافقات اجتماعی و انحصار هستی آنها در بینالاذهانیت، گزارههای علوم اجتماعی را از گزارههای یقینی به گزارههای مشهوره، مسلمه و مقبوله تنزل میدهد. از آن پس علوم اجتماعی و بهطورکلی حکمت عملی با چرخشی روششناختی مواجه ساخته و این حکمت را از حکمتی برهانی محروم میسازد و آن را به سوی حکمت جدلی سوق میدهد. درحالیکه در سنت فیلسوفان مسلمان حکمت عملی و علوم اجتماعی شکل گرفته ذیل آن، همواره متکی به روشهای برهانی بوده است. در نتیجه تأثیر نظریه اعتباریات علامه طباطبایی بر تنزل روششناختی حکمت عملی و علوم اجتماعی شکل گرفته ذیل آن، مقتضی بازنگری و یا دستکم بازسازی نظریه اعتباریات در حوزه اعتباریات اجتماعی و بازگشت به سنت فلیسوفان مسلمان در این حوزه است.
Allamah Tabatabaei's theory of mentally-posited concepts characterizes social concepts as socially-posited ideas coming into being only after the formation of a society; they may acquire their meanings merely in a society making social activities possible; they are mainly changeable though fixed in a few cases; and they might be used as tools in order to help us meet our needs and achieve our social perfection. Such socially-posited concepts are influenced by objective realities, though they may not come into being unless through the agreements of the peopel and social contracts. They, accordingly, do not exist independently in the outside world, or rather they exist intersubjectively. The dependence of socially-posited concepts on social contract and their mere intersubjective existence lower the grade of social propositions from certainty to that of well-known admitted or axiomatic premises. This will change the methodology of social sciences and practical philosophy in general and deprive this branch of knowledge from apodictic demonstration into dialecticism. In the tradition of Muslim philosophers, however, practical philosophy and the social sciences developed thereunder have always been supported by apodictic demonstration methods. As a result, Allamah Tabatabaei's theory of mentally-posited concepts and its impact on the decline of methodology of practical philosophy and the social sciences developed thereunder demands a serious revision. At least, we are demanded to reconstruct the above theory in the field of socially-posited concepts and to refer to the tradition of Muslim philosophers in this field.
https://fhi.hekmateislami.com/article_91313_84496395bbac78b35e542fa4c9dbb6ce.pdf
اعتباریات اجتماعی
برهان
جدل
تنزل
: socially-posited concepts
apodictic demonstration
dialectic
Decline
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2019-07-23
6
شماره1-پیاپی 20 (بهار 98)
31
55
91307
Original Article
رویکرد تاسیسی فرامبناگرای علم دینی؛ با تاکید بر نظریه تاسیسی علم دینی آیات جوادی آملی و مصباح یزدی
The Formation Approach of Meta-fundamentalism in Religious Science viewing Ayat Javadi Amoli and Misbah Yazdi's Theories؛
محمد فولادی
fooladi@iki.ac.ir
1
دانشیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
در اسلامیسازی علوم، رویکردهای گوناگونی مطرح است. برخی رویکرد حداقلی، برخی میانی و برخی نیز حداکثری است. لازمه برخی از این رویکردها، پالایش و تهذیب علوم موجود و حفظ هویت آن علم است. لازمه برخی دیگر، تأسیس علم جدید است. رویکرد تأسیسی، رویکردی است که در علم دینی اصالت را به معارف و آموزههای نقلی و پشتوانههای متافیزیکی در تولید علم دینی میدهد و یا بر توجه توأمان به روشهای مختلف در کسب معرفت تأکید دارند. در تأسیس علم جدید، توجه جدی به مبانی و جهانبینی اسلامی و اصلاح آن بر اساس جهانبینی اسلامی ضروری است. افزون بر این، علم جدید باید از منابع معرفتی و روش متنوعی بهرهمند باشد. نقد عالمانه علوم موجود و تحول در روش علمی از لوازم تولید علم جدید دینی است که از آن به رویکرد «تأسیسی» یاد میشود. استادان ارجمند، حضرات آیات جوادی و مصباح در تفسیر علم دینی، رویکرد تأسیسی و فرامبناگرایی را پذیرفتهاند.
There are different approaches in the course of the Islamization of sciences. Some scholars have adopted maximal, some minimal, and some moderate approaches. Some approaches demand the refinement of existing sciences and the confirmation of their identities. Other approaches demand the formation of new sciences. The formation approach in religious science considers revealed doctrines and metaphysical backings as primary in the process of religious knowledge production, or devote parallel attention to different methods in the acquisition of knowledge. In the course of forming new disciplines of knowledge, serious consideration of the Islamic worldview and modifying it accordingly is necessary. Furthermore, the new knowledge is expected to enjoy a variety of methods and references. The erudite criticism of the existing sciences and their development through academic method, known as the formation approach, are demanded by the production of new religious knowledge. The esteemed professors Javadi Amoli and Misbah Yazdi have adopted the formation approach and meta-fundamentalism in the course of the interpretation of religious knowledge.
https://fhi.hekmateislami.com/article_91307_4bf6e4afd04b3f8b05417ffd9202746e.pdf
علم دینی
رویکرد تأسیسی
رویکرد فرامبنا
آیتالله جوادی
آیتالله مصباح
religious knowledge
the formation approach
the meta-fundamentalist approach
Ayatullah Javadi
Ayatullah Misbah
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2019-07-23
6
شماره1-پیاپی 20 (بهار 98)
57
77
91308
Original Article
تحلیل و بررسی معیار ارزش در اخلاق ارسطویی
Analizing and Inquiry in Criteria of Value in Nicomachean Ethics
حسن محیطی اردکان
hekmat313@yahoo.com
1
حسین احمدی
hosseina5@yahoo.com
2
دکتری فلسفه اخلاق تطبیقی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
استادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
دیدگاه اخلاقی ارسطو همواره یکی از مهمترین و پرنفوذترین دیدگاهها در فلسفه اخلاق بهشمار میرود. به همین دلیل، فلاسفه اخلاق تفاسیر متعددی از دیدگاه وی را ارائه نمودهاند که صحت و سقم این تفاسیر را تنها با مراجعه به کتب اخلاقی ارسطو میتوان تشخیص داد. یکی از مهمترین مسائل در فلسفه اخلاق ارسطو، بحث ماهیت معیار ارزش اخلاقی است. از عبارات ارسطو، معیارهای گوناگونی برداشت شده و یا قابل برداشت است. تحلیل و بررسی جایگاه هر یک از این معیارها موضوع پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. در نوشتار حاضر سعی شده تا با تحلیل سخنان ارسطو، معیار ارزش اخلاقی از منظر وی استخراج شده و مورد بررسی قرار گیرد. نتایج تحقیق به تفکیک میان معیار ثبوتی و اثباتی منتهی شده است. معیار ارسطو در مقام ثبوت تشبه به خدایان، تأمل نظری و فعالیت عقلانی است و معیار وی در مقام اثبات قاعده حد وسط و توجه به فاعل اخلاقی است. مهمترین نقدها بر معیارهای مذکور نیز عبارتند از: ابهام معیار ثبوتی، ناکافی بودن معیار عقلانیت، ناسازگاری با مبانی اخلاق اسلامی، فاصله داشتن با فضایل دینی، موجه نبودن معیار حد وسط و نیز موجه نبودن معیار فاعل اخلاقی.
Aristotle's view on ethics has always been one of the most influential one in the philosophy of ethics. For that reason, philosophers of ethics have proposed different accounts of his view whose correct or incorrect interpretations might only be decided by the reference to Aristotle's works of ethics. Different criteria are or might be inferred from Aristotle's phrases. The examination of those criteria is the subject matter of this research.
In what follows, the authors has deduced and studied Aristotle's preferred criteria for the ethical value through the analysis of his words. The findings lead us to two separate positions of the issue: 1- of something being there, and 2- of demonstrating the same thing. Aristotle's criterion in the position of its being there is the assimilation to gods, theoretical contemplation and rational activity. His criterion in the position of demonstration is the golden mean between two extremes and the consideration of moral agent, as well.
The most serious criticisms of the above criteria are: an ambiguity in the criterion of the position of its being there, inadequate criterion of rational, that those criteria do not match with the Islamic principles of ethics, that they might go far from religious virtues, that the golden mean criterion might not be valid, and that moral agent as a criterion might not be valid, either.
https://fhi.hekmateislami.com/article_91308_c25f2ee0e14f6aaa05e58de9ed5e4a23.pdf
: اخلاق ارسطویی
سعادت
فضیلت
تأمل نظری
تشبه به خدایان
حد وسط
فاعل اخلاقی
Aristotelian ethics
Happiness
virtue
theoretical contemplation
assimilation to gods
golden mean between two extremes
moral agent
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2019-07-23
6
شماره1-پیاپی 20 (بهار 98)
79
100
91311
Original Article
کاربست روش تبیین در فلسفه سیاسی بر اساس نظریه وحدت در عین کثرت حکمت متعالیه
The Application of the Explanation Method in the Political Philosophy according to Mulla Sadra's Theory of Unity within the Very Multiplicity
عباس گرائی
geraei2144@qabas.net
1
احمدحسین شریفی
sharifi1738@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
دانشیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره)
مسئله اصلی مقاله حاضر این است که بیان کند مکتب فلسفی ملاصدرا چه ظرفیتهایی در حوزه روششناسی فلسفه سیاسی، بهویژه روش تبیین دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، ضمن ترسیم اهداف و کارکردهای علوم سیاسی با استفاده از روش تحلیلی ـ فلسفی، ظرفیتهای روششناختی نظام حکمت صدرایی در هر یک از کارکردهای علوم سیاسی بیان شده است. از جمله دستاوردهای تحقیق حاضر را میتوان در موارد پیشرو تبیین نمود: 1. حکمت متعالیه با توجه به ارائه انواعی از تعاریف مفهومی، ظرفیت خوبی در حوزه روش تعریف مفاهیم انتزاعی فلسفه سیاسی دارد. 2. با پذیرش تفسیر عقلی به معنای ارائه معانی انتزاعی و عقلی برای کنش سیاسی انسان، محقق باید تفسیری از همان کنشها بهعنوان فعل الهی نیز ارائه دهد. 3. محقق فلسفه سیاسی میتواند در تبیین حقایق سیاسی، با رعایت اصل کثرت در وحدت و وحدت در کثرت علل، تبیینی ارائه دهد که علاوه بر جهت کثرت علل، جنبه وحدت علل نیز آشکار گردد. 4. پیشبینی به معنای آیندهشناسی تجربی به سبب رویکرد عقلی فلسفه سیاسی اساساً جایگاهی در این دانش ندارد. 5. برای ارزشیابی کنشهای سیاسی، محقق باید ارزشیابی خویش را با لحاظ غایت و ارزشهای اصیل اسلامی به دنیای سیاست پیشنهاد دهد.
In this essay, the authors have gone to show what capacities there are in Mulla Sadra's school of philosophy for the methodology of political philosophy, particularly the explanation method. In order to answer this question, the authors have first illustrated the aims and functions of political sciences through a philosophical-analytical method, and then studied the methodological capacities of Sadraian system of metaphysics in each of the functions of political sciences. Some achievements of this research are as the following: 1- viewing a variety of its conceptual definitions, Mulla Sadra's transcendental philosophy has a good deal of capacity in the methodology of definition of abstract concepts of political philosophy. 2- Having embraced the rational interpretation i.e. suggesting abstract and intellectual meanings for political activities, one should come to propose an interpretation of the same activities as divine action, too. 3- Considering the principle of unity within multiplicity and vice versa in the plurality of causes, a researcher of political philosophy may not only explain the plural aspect of causes, but also their unity one. 4- Due to the rational approach in political philosophy, there is no room for prediction i.e. emperical futurology in that field of knowledge. 5- In the position of political activity assessment, a Muslim researcher is expected to consider the Islamic aims and genuine values in order to propose his assessment in the world of politics .
https://fhi.hekmateislami.com/article_91311_1967fea8f8c3c7f3d32406add75ac4cd.pdf
حکمت متعالیه
فلسفه سیاسی
فلسفه سیاسی اسلامی
روششناسی فلسفه سیاسی
حقایق سیاسی
Transcendental philosophy
political philosophy
the political philosophy of Islam
the methodology of political philosophy
political truths
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2019-07-23
6
شماره1-پیاپی 20 (بهار 98)
117
140
91315
Original Article
رهیافتی تطبیقی به «حسگرایی سلفی» و «حسگرایی تجربی»
A Comparative Approach to Salafi and Empirical Sensationalisms
مصطفی عزیزی علویجه
mostafa.alavijeh@gmail.com
1
استادیار و عضو هیئت علمی جامعة الممصطفی العالمیة
هر مکتب فکریای بر پایهها و منابع معرفتی خاصی استوار است. سلفیگری بهعنوان یک جریان فکری، دارای مبانی معرفتشناسی خاصی میباشد. حسگرایی و منحصر کردن معرفت در شناخت حسی و خیالی و نیز نقلگرایی برخاسته از حسگرایی از مهمترین شاخصه معرفتشناختی سلفیت است؛ چنانکه ابنتیمیه بر آن پافشاری میکند. از سوی دیگر، مکتب حسگرایی تجربی بهعنوان یک پارادایم چیره در جهان غرب و نیز بهعنوان رقیب جدی عقلگرایی، معرفت حسی را تنها سرچشمه معتبر شناخت دانسته و بر آن تأکید میورزد. هر دو گرایش حسگرایی سلفی و تجربی، بر نفی و طرد عقل و برهان عقلی از ساحت معرفت بشری اتفاق نظر دارند. در این پژوهش با رهیافتی تطبیقی، اندیشهها و دیدگاههای این دو مکتب حسمحور در سه ساحت «معرفتشناختی»، «هستیشناختی» و «انسانشناختی» مورد بررسی و نقد قرار میگیرد.
Each school of thought rests on its particular bases and references. As a school of thought, Salafism has its own epistemological principles. From one side, sensationalism (the school that confines knowledge to the sensuous or imagined knowledge) and traditionalism developed therefrom are the most conspicuous epistemological characteristics of Salafism, as they are persisted by Ibn taimiyyah.
From another side, empirical sensationalism as a prevailing paradigm and a tough rival to rationalism in the West insists on the sensuous knowledge as the only valid source of knowledge. The two schools of Salafism and empiricism agree upon the rejection of reason and rational demonstration. In what presented here, the author has examined the views of the two above sensationalist schools at three levels of epistemology, ontology, and humanities .
https://fhi.hekmateislami.com/article_91315_c0dbd16df39f27d8948640f72e9d13b5.pdf
حسگرایی
سلفیت
تجربهگرایی
معرفتشناسی
هستیشناسی
انسانشناسی
sensationalism
Salafism
Empiricism
Epistemology
ontology
humanities
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2019-07-23
6
شماره1-پیاپی 20 (بهار 98)
141
162
91316
Original Article
حرکت در عرفان و نقش آن در ظهور تعینات نظام هستی
Motion in Mysticism and its Role in the Appearance of the Determinations of Hierarchy of Being
سیداحمد حسینی
hosseini6173@gmail.com
1
ابوالفضل کیاشمشکی
akia45@gmail.com
2
دانشجوی دکتری عرفان اسلامی جامعة المصطفی العالمیة
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر
به نظر حکما «موجود مادی» و به عقیده عرفا «هر موجود صاحب حیات» در حرکت است. خالق هستی که حی حقیقی است، به حرکت حبی، ظهوری، جلائی و استجلائی تجلی مییابد. او بهواسطه حرکت حبی، عالم را عینیت میبخشد تا کمال وجود را آشکار نماید. در حرکت جلائی و استجلائی نیز نمایان شدن ذات حق برای ذات و تعینات تصور میشود که کمال تام خود را در مقام علمی در حقیقت محمدیه و سپس در مقام عینی و خارجی شهود نماید تا زمینه فطرت تام انسانى و مظهر ذات حق را فراهم سازد. همچنین بهواسطه حرکت ظهوری، ذات حق میطلبد خود را از هویت غیبی و کنز مخفی آشکار نماید تا در همه موجودات با تجلی خاصی ظهور پیدا کند. او در صدد است هر روز با اعطای صورتهای مختلف و جدید به مخلوقات، خودش را معرفی نماید که در همهجا و همهچیز جز تجلی او امکان تصور نداشته باشد و انسان حضور حق را در عالم هستی احساس کرده و به این باور برسد که علت بقای هستی تجلی اوست که هر روز به عالم غیبی و عینی حیات میبخشد
Every material thing, philosophers hold, and every living thing, mystics say, are in constant motion. The Creator, the true Living One, manifests Himself through the motion of love, of epiphany, of clarifiaction, and of illumination. Through the motion of love, He makes the world real in order to develop the perfection of being. Through the motion of clarification and illumination, His holy Essence appears for Himself and thus determinations can be thought to develop their perfection in Muhammadan Reality as the station of knowledge and then to observe them in the station of outside reality thus paves the way for the human full innate nature and the manifestation of Divine Essence. Likewise, through the motion of epiphany, the holy Essence demands to bring Himself from the hidden Ipseity and Hidden Treasure into appearance thus He manifests Himself in all beings through a particular epiphany. Every day, He comes to introduce Himself through different and fresh forms He gives to the creatures in a way that nothing nowhere might be conceived unless His epiphany. In this way, man may feel the presence of the Truth Almighty in the world of being and comes to believe that, as the cause of persistence of being, His epiphany gives life to the hidden and actual worlds day by day.
https://fhi.hekmateislami.com/article_91316_e2aedc72e51e8253c529ec2d552d2c9f.pdf
حرکت
عرفان
حرکت حبی
حرکت ظهوری
حرکت جلائی
حرکت استجلائی
تجلی حق
motion
mysticism
motion of love
motion of epiphany
motion of clarification
motion of illumination
epiphany
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2019-07-23
6
شماره1-پیاپی 20 (بهار 98)
163
184
91340
Original Article
تبیین و بررسی نظریة اخلاق باور با تأکید بر آموزههای قرآنی
The Examination of the Ethics of Belief highlighting the Qur'anic Doctrines
احمد سعیدی
ahmadsaeidi67@yahoo.com
1
علی قنبریان
ghanbarian.howzeh@yahoo.com
2
مسلم احمدی
ahmadi.s@ut.ac.ir
3
استادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام دانشگاه تهران
«ویلیام کلیفورد» نظریهای را با نام «اخلاقِ باور» مطرح کرد و در ضمن آن مدعی شد که هر کس باوری را بدون قرینه و شاهد بپذیرد، مرتکب خطای اخلاقی شده است. او در این نظریه، دینداران را متهم به بیاخلاقی کرده و انتخاب آنها را بدون قرینه و شاهد و در نتیجه، غیرآگاهانه دانسته است. دیدگاه او با انتقادات مختلفی از سوی اندیشمندان مختلف، از جمله «ویلیام جیمز» مواجه شد. بیدلیل بودن، تعمیم نابهجا و افراطی، عدم توجه به ابعاد مختلف انسان و ... از جمله مهمترین اشکالات وارده به این نظریه هستند. در این مقاله، دیدگاه کلیفورد را پس از تبیین و بررسی فلسفی، با آموزههای قرآنی مقایسه کردهایم و توضیح دادهایم که اگر ایمان در یک مکتب یا از سوی یک شخص مبتنی بر فهم و استدلال باشد ـ چنانکه در مکتب اسلام و از سوی بسیاری از مسلمانان چنین است ـ ادعای کلیفورد نادرست خواهد بود. به عبارت دیگر، حتی اگر بعضی عقایدِ برخی دینداران از مصادیق ادعای کلیفورد باشند و بیاخلاقی تلقی شوند، ایمان و عقاید بسیاری از مسلمانان مبتنی بر شواهد و ادله محکم و متقن هستند و اخلاقی بهشمار میروند.
In his theory of "the Ethics of Belief", William K. Clifford has gone to hold that anyone who believes something without enough supporting evidence has committed a moral fault. In this theory, Clifford has leveled the accusation of immorality against the religious people for their choice is not supported by enough evidence thus unknowingly. His theory came under various criticisms by many thinkers such as William James. The main objections leveled at this theory are: that it is not well-founded, that it is unduly and excessively generalized, that it has failed to consider all dimensions of human character, and the like. In what follows, the authors have first explained and studied Clifford's theory, and then compared it to the teachings of the Qur'an. They have clarified that if the faith in a school or in a person is based on reasoning and understanding -as it is so in Islam and with many Muslims-, then Clifford theory will not be correct. Granted, as it were, Clifford's claim applied on some beliefs of some religious people considered thus immoral, the faith and doctrines of many Muslims rest on enough and strong evidence and reasoning, so they are morally right
https://fhi.hekmateislami.com/article_91340_f71ab9bc0dcb55939ec276cb851aa9eb.pdf
اخلاق
باور
کلیفورد
ایمان
عقلانیت
Ethics
Belief
Clifford
faith
rationality
per
مجمع عالی حکمت اسلامی
حکمت اسلامی
2423-5105
2019-07-23
6
شماره1-پیاپی 20 (بهار 98)
185
210
91341
Original Article
تصحیح و تعلیق نسخه خطی «رسالة فی نفی الهیولی» تألیف سید ماجد حسینی
The Correction of and Comments on the Manuscript of Risaltun Fi Nafye al-Hayula
Author seyed Majed Huseini
حبیب الله دانش شهرکی
hdaneshshahraki@gmail.com
1
ابوالفضل نظری
abolfazlnazary@gmail.com
2
استادیار گروه فلسفه دانشگاه قم
دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه قم
اعتقاد به وجود هیولی بهعنوان جوهری که هیچ فعلیتی جز قوه محض بودن ندارد، از زمان ارسطو تاکنون یکی از مسائل مهم فلسفی بهشمار میرود. در میان فلاسفه اسلامی، مشائین آن را پذیرفته و بر براهین مثبته آن افزودهاند. اما برخی ادله اثبات آن را غیر تام دانسته و اساساً وجود چنین جوهر بیفعلیتی را محال دانستهاند. در میان فلاسفه، رواقیون، شیخ اشراق، فخر رازی، خواجه نصیر طوسی، حکیم الهی قمشهای، شهید آیتالله مطهری، شهید آیتالله سید مصطفی خمینی، آیتالله مصباح یزدی و آیتالله فیاضی از جمله حکمایی هستند که منکر وجود هیولی شدهاند. در این میان، یکی از حکمای قرن 12ق، به نام سید ماجد حسینی کاشانی رسالهای موجز در نفی و ابطال هیولی نگاشته و در آن، پس از بیان ادله گوناگون اثبات هیولی، به رد آن ادله پرداخته و یک بخش از رسالهاش را نیز به اقامه برهان بر ابطال وجود هیولی اختصاص داده است.
در این مقاله متن نسخه خطیِ رساله مذکور، تحقیق و تصحیح شده و همراه با پارهای از توضیحات و حواشی، عیناً درج شده است
The belief in Hyle as a substance of no actuality but pure potentia has been one of the controversial issues of philosophy since Aristotle. From among Muslim philosophers, the Peripatetics have embraced it and added to the arguments for it. Some philosophers, however, considered those arguments invalid, because essentially the very concept of a substance of no actuality at all is absurd. Stoics, Suhrawardi the Master of Illumination, Fakhr al-Din al-Razi, Khwaja Nasir al-Din al-Tusi, Hakim Ilahi Qomsheii, Shahid Mutahhari, Shahid Sayyid Mustafa Khomeini, Ayatullah Misbah Yazdi, and Ayatullah Fayyazi are among those who have denied the existence of Hyle.
In his Risaltun Fi Nafye al-Hayula (A Treatise on the Rejection of Hyle), Sayyid Majid Hosseini Kashani, a philosopher of 12th century A. H., has proposed the arguments for Hyle and then went on to reject them all. He has also specified a part of his treatise to constitute a proof to totally deny the existence of Hyle.
In this essay, the authors have corrected and researched the text of the mentioned manuscript providing it with comments in the margin .
https://fhi.hekmateislami.com/article_91341_0b575db758df2b5f5e94164d23f1eef8.pdf
هیولی
قوه محض
قوه و فعل
ماده اولی
نسخه خطی
سید ماجد
: Hyle
pure potentiality
potentia and actus
prime matter
Manuscript
Sayyid Majid