@article { author = {Mughaddam, Qasim and Muhammadi Eshyani, Muhammadreza}, title = {Principle of ‘Supremacy of revelation connected man’ as foundation of Farabi’s utopia}, journal = {Journal of Hikmat-e-Islami}, volume = {4}, number = {شماره 1 - پیاپی 12 (بهار1396)}, pages = {51-70}, year = {2017}, publisher = {Publication Information}, issn = {2423-5105}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Being one of the most influential Muslim philosophers, Farabi produced not only a coherent metaphysics but also a theory of divine rational society [an utopia] based on a human being connected to Allah (a real human being). In Farabi’s utopia, priority lies with human beings and that is why all social structures are based on obtaining rational divine knowledge about their existential dimensions. The principle of human supremacy on Farabi’s view does not imply a supremacy that is independent from his source of existence, not connected with it. According to Farabi the supremacy of human being is based on his rational faculty and that is the reason why his utopia is based on reason and revelation both in terms of ethics, laws, culture, knowledge and arts as well as in terms of defining the concepts of perfection and happiness. His aim is to lead man to happiness defined by a philosopher or a prophet through living an ordinary life in his utopia}, keywords = {Farabi,divine rational society,actual man,virtual man,actual society,Virtual Society,Utopia,Happiness}, title_fa = {ابتنای مدینه فاضله فارابی بر اصالت «انسان متصل به وحی»}, abstract_fa = {فارابی یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان اسلامی است که همت خود را نه‌‏تنها در طرح‏ریزی یک مابعد الطبیعه منسجم صرف کرده، بلکه آن را مقدمه‌ای برای ساخت جامعه‌­ای الهی و عقلانی بر پایه­ انسان متصل به خدا (انسان حقیقی و بالذات) قرار داده است. انسان در مدینه فاضله­ فارابی اصل است و تمام ساختارهای مدینه بر پایه­ معرفت عقلانی ـ وحیانی به ساحت­های وجودی او شکل گرفته است. این اصالت انسان در اندیشه فارابی به‏‌هیچ‌‏وجه به‏‌معنای اصالت انسان مستقل از مبدأ نیست تا او را به‌‏مثابه موجودی منقطع از مبادی خود فرض کند (انسان مجازی و بالعرض) و جامعه را نیز بر همین اساس بنا سازد. اصل بودن انسان در اندیشه این فیلسوف بر فصل ناطقیت انسان تأکید دارد. ازاین‏رو، مدینه­ فاضله­ وی، هم در بعد اخلاق، قانون، فرهنگ، معرفت و هنر، و هم در تعریف مفاهیم کمال و سعادت، کاملاً بر اساس دو الگوی عقل و وحی شکل گرفته است تا انسان را از گذر زندگی روزمره در مدینه به سعادت موردنظر فیلسوف و نبی سوق دهد}, keywords_fa = {فارابی,جامعه الهی ـ عقلانی,انسان بالذات و بالعرض,جامعه بالذات و بالعرض,مدینه فاضله,سعادت}, url = {https://fhi.hekmateislami.com/article_49329.html}, eprint = {https://fhi.hekmateislami.com/article_49329_1d3e2a167cac4075e9d43dbfaeb567ec.pdf} }