@article { author = {Puyan, Murtaza}, title = {A critical assessment of Zinoozi'z argument of truthful ones}, journal = {Journal of Hikmat-e-Islami}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پیاپی 7 (زمستان 1394)}, pages = {9-40}, year = {2016}, publisher = {Publication Information}, issn = {2423-5105}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In his On the Way of the Truthful Ones, a commentary on Mulla Sadra's Four Journeys, Agha Ali Hakim Zinoozi explains the argument of the truthful ones in two ways. The first being his own contribution, considers the reality of existence as unconditioned, conditioned as absolute, immaterial or pure. Here he argues from the fact that there is no origin for the existence, taking into account the above-mentioned four considerations. The present study assesses his argument from the viewpoint of its premises, its explanation, its being the argument of the truthful ones and the challenge such an argument faces. As to his second explanation, it is somewhat similar to that of Mulla Sadra. Despite having certain differences, his argument has something in common with Mulla Sadra and Sabzawari's argument. His first account of the argument is though questionable, it can be presented in a way that can be conclusive}, keywords = {unconditioned reality of existence,creation and causality,existence as having no origin,the argument as being the argument of the truthful ones}, title_fa = {واکاوی برهان صدیقین آقاعلی حکیم و تحقیق و بررسی آن}, abstract_fa = {آقاعلی حکیم در رساله­ای که ضمن حاشیه بر اسفار باعنوان رساله فی طریق الصدیقین نگاشت به تبیین نظر خویش درباره برهان صدیقین پرداخت. وی دو تقریر از برهان صدیقین ارائه کرد که تقریر نخست وی با اعتبار چهارگانه از حقیقت وجود، یعنی حقیقت وجود من حیث هی هی یا بشرط اطلاق یا بشرط تجرد و در نهایت بشرط صرافت، برهان صدیقین را تقریر نمود. این تقریر منحصربه‌فرد بوده، باید از نوآوری‌های وی به شمار­آورد. در این تقریر از راه مبدء نداشتن برای حقیقت وجود با چنین اعتبارات چهارگانه­ای استدلال کرد. در این مقاله برهان وی از چهار جهت مقدمات برهان، تقریر برهان، صدیقین‌ بودن برهان و محذور در برهان صدیقین واکاوی شده است. لیکن تقریر دوم برهان وی نظیر برهان ملاصدراست. برهان وی با ملاصدرا و حکیم سبزواری نقاط مشترک و اختلافی دارد که به آنها اشاره شده است. تقریر اول برهان وی هر چند از جهاتی قابل مناقشه است، می­توان به­گونه­ای آن را تقریر کرد که منتج باشد}, keywords_fa = {حقیقت وجود لابشرط مقسمی,جعل و علیت,مبدء نداشتن وجود,صدیقین‌بودن برهان}, url = {https://fhi.hekmateislami.com/article_45099.html}, eprint = {https://fhi.hekmateislami.com/article_45099_2868c7e2a26f2d48fc005c0ac9e0bab6.pdf} } @article { author = {Karimi, Mahdi}, title = {Wisdom based explanation of religious texts in Zinoozi'z theism}, journal = {Journal of Hikmat-e-Islami}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پیاپی 7 (زمستان 1394)}, pages = {41-66}, year = {2016}, publisher = {Publication Information}, issn = {2423-5105}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The fact that the intellectual precisions of Muslim philosophers are always coupled with immense contemplations about the Quranic verses and traditions is something no researcher doubts about. Ignoring this fact and focusing only on their intellectual contributions (as is done in most academic centers and works), may however lead to the negligence or even denial of the attention they paid to revealed texts.  Zinoozi is among the philosophers who have paid much attention to the implications of religious texts in their philosophical discussions. He has made profound investigations and deep contemplations about the Quranic verses and traditions. He has made his philosophical principles and opinions consistent with religious texts. He has sometimes explained the religious texts in an unprecedented way. This is visible throughout his works and discussions including his ontology, anthropology, and theology. This article studies the relation between religious texts and Zinoozi's theistic opinions on main issues.}, keywords = {theism,essence and attributes,divine act,religious text,wisdom based –interpretation,Mudarris Tehrani (Zinoozi)}, title_fa = {تبیین حکمی از نصوص دینی در خداشناسی حکیم طهران}, abstract_fa = {آمیختگی دقت‌های عقلی و برهانیِ حکمای اسلامی با تدبرها و تعمق‌های فراوان در متون آیات و روایات، بر هر پژوهنده آثار آن اندیشوران، امری آشکار و انکار ناشدنی است. لیکن چه‌بسا چشم‌پوشی از این امر و توجه محض به دیدگاه‌های عقلی حکماء ـ در بیشتر محافل و آثار علمی ـ سبب غفلت و گاه انکار این التفات به معارف ربانی و متون وحیانی شده باشد. مدرس طهرانی از صاحب‌نظران و حکیمانی است که در مباحث حکمی خود، فراوان در فحوای متون دینی غور کرده است. وی با تتبعی ژرف و تأملی عمیق در مدلول آیات الهی و اخبار اهل‌بیت:، مبانی و آرای فلسفی خود را در راستای آنها سامان داده و گاه در شرح و تبیین آنها به بدایعی تحسین‌آفرین دست یافته که در اندیشه‌های پیش از او یافت نمی‌شود. این بلندنظری در سرتاسر آثار او و در همه مباحث و مسائل هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، الهیاتی و مانند آن قابل مشاهده و دقت است. آنچه در این نوشتار بیان خواهد شد، بررسی رابطه متن دینی و دیدگاه خداشناسی حکیم طهرانی در اصلی‌ترین محورهای مباحث این باب، بر اساس شرح و تطبیق نصوص دینی است.}, keywords_fa = {خداشناسی,ذات و صفات,فعل الهی,متن دینی,تفسیر حکمی,مدرس طهرانی}, url = {https://fhi.hekmateislami.com/article_45104.html}, eprint = {https://fhi.hekmateislami.com/article_45104_54f9aef98c1df2b69be69fc6d0e68598.pdf} } @article { author = {Tawakkuli, Muhammad Hadi}, title = {Domain of knower's knowledge of Allah from viewpoint of Hakim Zinoozi}, journal = {Journal of Hikmat-e-Islami}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پیاپی 7 (زمستان 1394)}, pages = {67-85}, year = {2016}, publisher = {Publication Information}, issn = {2423-5105}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {As one of the most important issues pertaining to divine ontology and related to understanding human being as a divine manifestation equipped with epistemic tools, the domain of human being's knowledge of Allah has [always] been the focus of theistic philosophers' attention. Zinoozi, the sage, has meticulously studied the problem from a philosophical point of view. He has tried to give a correct interpretation of some of the Quranic verses and traditions relevant to this issue. Dividing each one of the two branches of knowledge (knowledge by acquisition and knowledge by presence) into knowledge of the essence and knowledge of the appearance, he studies their application with Allah. According to him, it is impossible to apply knowledge of the essence to Allah, whether it belongs to knowledge by acquisition or to knowledge by presence. However the application to Allah of knowledge of the appearance belonging to anyone of the two said branches of knowledge is quite possible}, keywords = {acquired knowledge of the appearance,presential knowledge of the appearance,acquired knowledge of the essence,presential knowledge of the essence,extended existence,cause,effect}, title_fa = {محدوده معرفت فاعل شناسا به باری تعالی از منظر حکیم زنوزی}, abstract_fa = {محدوده معرفت انسان به خداوند متعال، یکی از مهم‌ترین مباحثی است که بر اساس هستی‌شناسی خداوند و نیز شناخت انسان به‌عنوان جلوه‌ای بهره‌مند از ابزارهای معرفتی مورد توجه فیلسوفان الهی قرار گرفته است. حکیم زنوزی به‌دقت به بررسی فلسفی این مسئله پرداخته و در ارائه تفسیری صحیح از برخی از آیات و روایات مطرح در این زمینه کوشیده است. وی با تقسیم هر یک از دو قسم علم، یعنی علم حصولی و علم حضوری به بالوجه و بالکنه، تعلق هر یک را به خداوند بررسی کرده و تعلق قسم بالکنه علم حصولی و نیز علم حضوری را به خداوند ممتنع دانسته، ولی تعلق قسم بالوجه آن دو را به حضرتش ممکن برشمرده است}, keywords_fa = {علم حصولی بالوجه,علم حضوری بالوجه,علم حصولی بالکنه,علم حضوری بالکنه,وجود منبسط,علت و معلول}, url = {https://fhi.hekmateislami.com/article_45105.html}, eprint = {https://fhi.hekmateislami.com/article_45105_99812892a31bbe1413694fe80da9d05a.pdf} } @article { author = {ghafari, abolhasan}, title = {An approach towards Zinoozi's methodology}, journal = {Journal of Hikmat-e-Islami}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پیاپی 7 (زمستان 1394)}, pages = {87-104}, year = {2016}, publisher = {Publication Information}, issn = {2423-5105}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Not only Agha Ali Mudarris Zinoozi's philosophical thoughts lie within the framework of transcendental theosophy, but his methodology of dealing with philosophical questions also lies within that framework. Though he has posited some new philosophical problems, distancing himself from Mulla Sadra on certain questions trying to critically assess his thoughts, he is not, on the whole, a rival for Mulla Sadra. There are some differences [between the two] on certain cases, which can be reduced to the way they approach issues and present their arguments. This article aims to introduce a [new] approach based on some differences and attitudes. }, keywords = {the sage the founder,transcendental theosophy,methodology,reason,intuition,revelation}, title_fa = {رهیافتی به روش‌شناسی آقاعلی مدرس}, abstract_fa = {نه‌تنها اندیشه فلسفی آقاعلی مدرس، بلکه روشی که او در بحث از مسائل فلسفی درپیش‌گرفته است، خارج از فضای حکمت متعالیه صدرایی نیست. بی‌گمان او فیلسوفی است که در این طرح مسئله کرده و گرچه در برخی مباحث از ملاصدرا فاصله گرفته و درصدد ترمیم یا نقد اندیشه او برآمده است، در مجموع نظامی رقیب در برابر اندیشه ملاصدرا به‌شمار نمی‌آید. درعین‌حال، تفاوت‌هایی در پاره‌ای موارد دیده می‌شود که بیشتر به روش نوع استدلال و رویکردها برمی‌گردد. ازاین‌رو، تنها می‌توان به رهیافتی دراین‌‌باره بسنده کرد و به پاره‌ای از تفاوت‌ها و رویکردها چشم انداخت. این مقاله درصدد معرفی این رهیافت است}, keywords_fa = {حکیم مؤسس,حکمت متعالیه,روش‌,عقل,کشف و شهود,نقل}, url = {https://fhi.hekmateislami.com/article_45106.html}, eprint = {https://fhi.hekmateislami.com/article_45106_96574e7e0aacf35bc6a33f52443219a3.pdf} } @article { author = {Ramadani, Hasan}, title = {Proximity and its stages from viewpoint of mystics}, journal = {Journal of Hikmat-e-Islami}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پیاپی 7 (زمستان 1394)}, pages = {105-124}, year = {2016}, publisher = {Publication Information}, issn = {2423-5105}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The two terms of 'proximity by obligataries and 'proximity by supererogatories are among the terms coined and spread by theorotical mysticism. Though the origin of these two terms can be traced back to a Qudsi tradition (known as frequency tradition and considered as reliable by both Islamic sects] which speaks of their impacts including the fact that supererogatory and compulsory prayers bring about proximity [to Allah], these terms have acquired somewhat new senses (though relevant to their ordinary senses) in mysticism. This article deals with these new senses}, keywords = {proximity station,proximity by supererogatory prayers,proximity by compulsory prayers,reconciliation between two proximities}, title_fa = {مقام قرب و درجات آن از منظر اهل معرفت}, abstract_fa = {دو اصطلاح «قرب فرایض» و «قرب نوافل» از جمله اصطلاحاتی است که در فضای عرفان نظری وضع شده و رواج یافته است. گرچه خاستگاه این دو اصطلاح، حدیثی است قدسی که از مقرِّب‌بودن نوافل و فرایض و آثار مترتّب بر قرب سخن می‌گوید و بین فریقین معتبر است و باعنوان «حدیث تردّد» از آن یاد می‌شود، با توجّه به تصرّفاتی که از سوی عارفان در این واژه‌ها صورت گرفته، البته با حفظ همان معانی و مفاهیم متعارف، معناهایی ویژه یافته است که در اثنای مقاله با آنها آشنا خواهیم شد}, keywords_fa = {مقام قرب,قرب نوافل,قرب فرایض,جمع بین القربین}, url = {https://fhi.hekmateislami.com/article_45107.html}, eprint = {https://fhi.hekmateislami.com/article_45107_bc41ed5ba70d99755d88eb8e7c52622c.pdf} } @article { author = {Irandoust, Muhammad Husain}, title = {Principle of gradation of existence in Avicenna with emphasis on his al-Mubahithat}, journal = {Journal of Hikmat-e-Islami}, volume = {2}, number = {شماره 4 - پیاپی 7 (زمستان 1394)}, pages = {126-143}, year = {2016}, publisher = {Publication Information}, issn = {2423-5105}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The term 'gradation' is used in philosophy as well as in logic having a single origin. While speaking about different kinds of distinctions, Muslim philosophers have talked on the philosophical meaning of gradation. Unlike logical gradation, philosophical gradation is not related to the discussion of words and concepts. It is instead related to the actual distinction between two things which are, despite being alike, different. The theory of gradation, based on its popular version, is rooted in the philosophical principle that existence found in different existents is the same, with their differences turning back to their existence. In other words, existential differences get back to existential weaknesses and strengths. The present article aims to explain gradation of existence on the basis of an Avicennian account in his al-Mubahithat. The said book contains four discussions by Avicenna with his students. He wrote it in order to answer questions asked by his students. His underlying principle in the first discussion is such that lets you think of a profound link between Avicennian philosophy and Sadrian philosophy in Isfahan school of philosophy}, keywords = {existence,gradation of existence,Avicenna,al-Mubahithat,gradated}, title_fa = {شالوده تشکیک وجود در آرای ابن‏سینا با تأکید بر متن المباحثات}, abstract_fa = {اصطلاح «تشکیک» در فلسفه و نیز علم منطق به‏کار می‏رود و ریشة واحدی دارد. فیلسوفان اسلامی، هنگام تبیین انواع تمایز بین موجودات، معنای فلسفی تشکیک را مطرح کرده‏اند. این قسم از تشکیک، برخلاف تشکیک منطقی، به حوزه الفاظ و مفاهیم تعلق ندارد، بلکه نحوه تمایز واقعی میان دو شیء است که در عین اشتراک، از هم متمایزند. نظریه تشکیک وجود بر اساس دیدگاه مشهور، ناظر به این اصل فلسفی است که وجود در همه موجودات، اختلاف نوعی ندارد، بلکه اختلافات وجود نیز به همان وجود بازمی‏گردد. به دیگر سخن، اختلاف وجودی به شدت و ضعف در هستی وابسته است. مقاله حاضر بر آن است تا ریشه و اساس تشکیک وجود را با قرائت ابن‏سینا در کتاب المباحثات توضیح دهد. ابن‏سینا به این نکته در المباحثات تصریح کرده است. کتاب یادشده شامل هفت مباحثه از شیخ‌الرئیس با شاگردانش است و سبب تألیف آن، پرسش و پاسخ‏هایی بوده که بین او و برخی شاگردانش صورت گرفته است. مبنای او در نهمین مسئله مباحثه نخست، به‏گونه‏ای است که می‏توان بین فلسفه ابن‏سینا با فلسفه ملاصدرا در مکتب فلسفی اصفهان ارتباط عمیقی ملاحظه کرد}, keywords_fa = {وجود,تشکیک وجود,ابن‏سینا,المباحثات,مشکک}, url = {https://fhi.hekmateislami.com/article_45108.html}, eprint = {https://fhi.hekmateislami.com/article_45108_d5944d530c1fe1394f7bab62839b953b.pdf} }